måndag 8 mars 2010

8 mars internationella kvinnodagen

Här i Dhaka ordnas många olika event för att uppmärksamma dagen och i Daily Star står det också mycket. Firandet började redan igår med ett stort evenemang mot syrattacker mot kvinnor. Tyvärr är det vanligt i Bangladesh att kvinnor straffas genom att få syra kastat över sej. Nästan alltid är det män som utför attackerna (enligt Daily Star i 95% av fallen), och brotten kvinnorna anklagas för är inte särskilt grova. Det kan vara otrohet eller bara en misstanke om otrohet, det kan var en begäran om skilsmässa och sådan saker som hos oss snart är en daglig del av livet. Det nämns också i Daily Star att syraatackerna minskar från att 2002 ha varit 490 fall till 145 attacker 2009! En klen tröst!!

Enligt en studie som WHO gjort 2005 är 57.5% av kvinnorna i Bangladesh sexuellt och fysiskt torterade. Kvinnan som lämnat uppgifterna till Daily Star tror att talet är ännu högre, och det kan jag också tro. Var och varannan dag kan jag läsa i tidningen om kvinnor som antingen misshandlats till döds av sina män eller tagit sitt liv genom att hänga sej. Många gånger verkar hemgiften vara ett stort problem. Ofta beskrivs det hur kvinnans familj lämnat en hemgift vid bröllopet. När sedan pengarna är slut och mannen kräver mer av kvinnans familj är det inte alldeles ovanligt att han försöker få igenom sina krav genom att tortera sin hustru. Många kvinnor som hittas hängda bär spår av långvarig tortyr, ofta undrar jag vem som egentligen tagit deras liv.

Bangladesh kvinnor har en lång och tung väg att vandra. Och jag.....jag är så glad att jag är kvinna och svensk.


Om ni vill läsa mer om kvinnors rättigheter i Bangladesh, så kolla in det här. En sida publicerad av svenska utrikesdepartermentet. Särskilt kapitel 14 handlar om kvinnornas skyldigheter, rättigheter verkar dom inte ha så många.
Jag har försökt lägga ut länken, men jag lyckas inte. Googla istället på "mänskliga rättigheter bangladesh", så får ni upp sidan. Sorry!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar