torsdag 1 april 2010

Tårtkalas i Tongi!


Jag läste att hon dog igår, kvinnan på parkeringsplatsen i Landskrona. Så onödigt och sorgligt att få sluta ett långt liv på en parkeringsplats för en galnings hand.
Oprovocerat våld verkar öka hela tiden, och då räknar jag inte en tutning som en provokation. Snart är man inte säker nånstans utan har man otur och är på fel plats vid fel tillfälle så kan vad som helst hända. Jag undrar jag var all ilska kommer ifrån...visste jag det skulle jag tamesjutton ta tag i problemet.
Jag är i varje fall väldigt tacksam att man inte slår ihjäl någon här i Bangladesh för en tutning. Fast det är klart det händer nog ibland, men inte allt för ofta för som dom tutar i det här landet skulle det inte finnas en enda chaufför kvar efter ett par dagar ens.
Efter drygt två timmar i bil ekar signalhornen i öronen på mej. Dom tutar när dom ska köra om, dom tutar för att få plats, dom tutar när dom ska svänga. Helt enkelt är det ett jädrans tutande.
Nu lite om tårtkalaset i Tongi. Det blev en trevlig tillställning med över 30 gäster som blev bjudna på sprite, tårta och rachgula. Vet inte hur det stavas, men det är i varje fall en söt boll gjord på bla mjölkpulver och socker. Sådär god, men jag börjar vänja mej.
Bollarna och tårtorna handlade Elin ihop med sina arbetskamrater igår på Gulshan 1 marknaden (jag har visat bilder därifrån). Elin berättade att tårtan var halvtinad, det droppade vatten från frysen över den och efter ytterligare lite bacillodling i en bil ett par timmar luktade det lite surt när vi öppnade kartongerna. Ät och se glad ut uppmuntrade min dotter mej. (Bra att ha ett "eget" språk ibland!) MUUUUUUUMSSSS!
Nu är jag tack och lov hemma i lägenheten och väntar bara på att magen ska sätta igång och bråka. Jag hopppas vi klarar oss! Stackars Elin har fortfarande en lång dag framför sej med bl a ett möte på ett så otillgängligt ställe att dom måste åka rikshaw tre kilometer för att komma fram.
Jag tog massor av kort, men dom kommer i ett senare inlägg för Elin behöll kameran för att dokumentera resten av dagen. Istället lägger jag in några kort från omgivningarna sist jag var i Tongi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar