onsdag 23 juni 2010

Torsdagmorgon.....

Imorgon är det midsommarafton. Vi ska träffas allihop vid kollo! Hanna o Patrik, svärmor o svärfar, brorsan o hans familj, Karin o Moa och så mamma o pappa förstås. Det ska bli trevligt, fast vi kommer nog allihop att sakna Elin och Jerry som är kvar i Bangladesh. Jag vet dock att dom också kommer att ha väldigt trevligt. I Dhaka är det Bosse och Sylvia som bjuder in till fest på midsommarafton, och enligt ryktena jag hört brukar det vara riktigt roliga partyn.
Jag tänker lite extra på mitt banglafolk just nu. På söndag är det dags för storstrejken som jag berättat om tidigare. Eftersom det redan är så oroligt och mycket rubriker t o m i våra tidningar börjar jag tro att det kommer att bli rätt så besvärligt. Det skrivs om giftiga brunnar, H&M har inte betalt sin skatt i Bangla och nu senast var det om strejken som utbrutit i ett fabriksområde i Dhakas närhet. Man kan ju undra om det är någon som redan börjat "elda" upp folket för att få strejken på söndag att bli riktigt allvarlig. Det behövs nog inte så många gnistor där eller, för många människor har det verkligen förskräckligt i Bangladesh. Tyvärr är det säkert dom som har det allra sämst som kommer att drabbas värst på söndag också. Dom enda som kommer att dra fördel av kaoset är väl antingen Hasina eller Khaleda beroende på vems "trupper" som kommer att lyckas bäst på söndag.
Jerry, Elin och alla andra västerlänningar sitter nog säkert, så länge dom håller sej inomhus.
Nu vidare i städningen, som inte blir så allvarlig. Jag måste bota min förkylnig till imorgon.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar