fredag 18 juni 2010

Torsdagen 17 juni

Vilken dag det var igår. Jag hann inte ens med ett blogginlägg, men här kommer det. Först var det kurs mellan 10-12 om det salutogena synsättet, nånting som egentligen vore självklart för alla inom vårdyrket. Det handlar om att ta tillvara det friska och ja, vårda med omtanke och medmänsklighet helt enkelt.
Kan också säga att jag hade alldeles fel om dom andra deltagarna. Flera av dom kände jag väl igen som timvikarier sen flera år tillbaka. Förmodligen har dom alltid fått jobba när dom ordinarie varit på kurs.
Sen blev det lunch hos Annika i Bryngan. Marie dök också upp, så jag äntligen kunde återbetala dom där försmädliga såpbubblorna. Vi hade jättetrevligt!! Det är så kul att träffa gamla kompisar!! :)
Sen hann jag bara äta innan mamma och pappa kom och hämtade mej för en biltur på den sörmländska landsbygden. Finns det nått grönare?
Vi började med ett stopp vid sjön Uren i Flens kommun. Så vackert, och kvällen var verkligen helt fantastisk, varm och solig.

Sen passerade vi i tät följd flera skolor där mamma gått som barn, b l a Braxenviks skola där hon tillbringade 3 skolår. På den tiden var hela gården grusbelagd och mamma berättade hur dom spelat kula. En riktig "bullerbyidyll"! Eller hur?

Till slut kom vi fram till det egentliga målet, Forssa "ålderdomshem". (Det stora gula huset). Där arbetade mamma i tre år från det hon var femton. 12 gamla bodde där som krävde tillsyn dygnet runt.
När vi stannade till framför huset kom ägarinnan ut för att fråga vad vi ville. Strax blev vi inbjudna och fick en gästvänlig rundvandring i hela huset. Tack för det!
Mamma kunde visa mej rummet där hon bodde under arbetspassen. Hon visade matsalen och beskrev rummen där dom gamla bodde. Vi blev också erbjudna att se den gamla "likboden", en del av uthuset, men då tackade mamma nej. Jag förstår henne faktiskt! Kan inte ha varit så lätt att vara så nära "döingar" när man bara är 15 år.
Det var väldans intressant att få höra om hennes arbetsvillkor i början på sextio-talet. En sak kan jag säga att hade det förekommit nu hade det varit både barnarbete och stor skandal. Men jag hörde också på mamma att hon hade många goda minnen från tiden på Forssa ålderdomshem. Hon berättade t e x att "hemmet" var dom första i trakten att skaffa TV. På kvällarna samlades alla barnen från dom omkring liggande husen i vardagsrummet tillsammmans med dom gamla för att se på barnprogrammen. Visst låter det härligt!

Vi besökte också Forssa kyrka som låg på kullen ovanför det gamla ålderdomshemmet. Där är flera av min mor- och farföräldrar begravda. Dom dog för länge sen, så jag har aldrig träffat dom. Känslan är ändå speciell...här är mitt ursprung! Om ni förstår vad jag menar.

Hem åkte vi samma väg som pappa åkte moppe för att besöka mamma på "hemmet". Fyra mil i ur och skur, vinter som sommar. En fantastisk dag blev det!
Nu är det dock fredag och jag ska sätta igång att planera "bröllopsmiddagen" till imorgon. Då blir det till att hänga framför TV:n och mysa, för visst är jag royalist.

2 kommentarer:

  1. Hallåj vännen!!!
    Tack för gårdagen :-)
    Jennie hälsar och tackar så jäääääätee mycket för den BLOMMIGA klänningen hon blev så fin i den oxå satt som gjuten ;-)
    Tilda undrar varför burken krympt ;-)
    Ja du cissi bröllop i morgon själv hoppas ja ju på att få se dem live om en för ett endaste litet ögon blick ;-)))
    Ha det jätte bäst bamse kram Fru W

    SvaraRadera
  2. Halloj fru W!
    Ha en jätte bra helg i Stockholm!!!!
    Stor kram Cissi

    SvaraRadera