onsdag 16 juni 2010

Energi!

Full fart sen halv sju i morse. Först till tippen i två omgångar. Jag var så klantig så jag glömde det jag hade lämnat i garaget när jag åkte första rundan. Det man inte har i huvudet får man ha i benen, vet ni!
När jag var på hemväg ringde brorsan för han ville komma och fixa röret som frusit sönder i garaget. Det gjorde han på ett litet kick! Han är duktig! När han var klar satte vi på vattnet för att kolla om det hade frusit sönder någonstans under jord mellan garaget och bastun. Det verkar helt och det var sååå skönt. Det blev genast mycket roligare att få bastun iordninggjord när man slipper gräva efter sönderfrusna rör.
Allt bra gav mej en helskottas energi. Efter två varm korv med bröd och gurksallad satte jag igång att tömma dammen, eller rättare sagt dypölen som en gång har varit en damm. Den här gången höll jag mej något sånär torr i varje fall. Jag tror jag har berättat om den gången det blev bad i dammen för mej redan i april. Aja, Jerry fick sej ett gott skratt i varje fall!!

Varefter vattennivån sjönk dök det upp massor av grodor. Fem stycken riktigt stora och en himla massa grodyngel av vilka dom flesta nog strök med, ynglena alltså för att förtydliga lite. Tyvärr, för jag gillar grodor.

Fiskarna hängde i för jag lämnade hela tiden tillräckligt med vatten åt dom i "djuphålan". Upptäckte också att näckrosen klarat den kalla vintern. Bara bra saker idag!!


Till slut blev det riktigt rent och fint i dammen och jag kunde räkna in alla fiskarna. Två koi, en guldid och sex st guldfiskar. Precis lika många som i höstas. Fascinerande!!
Nä, tidig kväll ikväll för i morgonbitti är det kurs på jobbet och faktiskt är jag också rätt trött.
Jag som jobbat i vården i 20 år ska gå kurs med alla "sommarkottar" för att lära mej nått nytt, det salutogena synsättet. Undrar jag om det stavas så? Det introducerades förra året när jag redan hade gått på tjänstledigt. Ska bli skoj, risken är att jag kommer att vara äldst i församlingen! Och tröttast! Jag är ju inte alls van att jobba på dt här sättet, t o m tvätta själv får jag göra. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar