måndag 7 juni 2010

Trishna och Krishna....

Har precis sett dokumtären på TV 4 om dom siamesiska tvillingflickorna från Bangladesh. Jag har skrivit om dom på bloggen tidigare. Efter den sista operationen, som till slut separerade tvillingarna fanns en artikel om flickorna i vår dagstidning i Bangladesh, som väckte mitt intresse.
Jag skrev i det inlägget om mediabevakningen kring såna här speciella fall. Och kostnaderna för att få dom här flickorna att bli friska. Naturligtvis är alla värda ett bra liv och när jag såg Trishna och Krishna skratta trillade det många glädje tårar. Det jag ifrågasätter efter att ha sett den otroliga mängd med barn som behöver hjälp i Bangladesh är kostnaden för att rädda dessa två. I cirkeln finns b l a en pojke med en stor ansiktstumör som tigger just därför att hans situation väcker medlidande. Han skulle säkert enkelt kunna opereras och bli frisk till en rimlig kostnad. Jag ser ett oändligt antal människor varje dag, som skulle behöva hjälp...varför blev det just Trishna och Krishna. Kanske för att någon förstog att intresset från media skulle bli stort. Jag hoppas att allt gjordes för flickornas skull och inte i egen syfte och förhoppningsvis kommer dom pengar, som blir över efter vård placeras i fonder och en dag komma flickorna till godo.
"Vår" tidning skrev också att dom biologiska föräldrarna ville åka till Australien och besöka sina barn. Vad jag vet har dom fortfarande inte kunnat göra det. Dom bangladeshier som var med i dokumentärfilmen var "bara" vårdnashavare och pratade alldeles för bra engelska....jag undrar vilka dom är??!!
Och vilken rätt har Trishna och Krishnas biologiska föräldrar att träffa sina barn efter att en gång lämnat dom på barnhem, förmodligen p ga fattigdom?!
Många svåra frågor, som jag kan fundera ihjäl mej på. Etik är inte ett helt enkelt begrepp.
Kom gärna med era tankar och åsikter!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar