lördag 19 juni 2010

Arsenik i Bangladesh

Här är allt färdigt i köket. Nu väntar jag bara på gästerna som tillsammans med mej ska se på Viktoria och Daniels vigsel. Vi ska äta så mycket gott (hoppas jag) och dricka vin framför TV:n.
Samtidigt läser jag igen om Bangladesh i svensk media. Jag läser om igen om välgörenhetsprojektet som misslyckades totalt. Brunnar borrades runt om i hela Bangladesh för att befolkningen skulle få tillgång till rent dricksvatten. Snart visade det sej att halten av arsenik är hög i berggrunden och alla brunnar blev förgiftade. Det var svårt att förklara för befolkningen på landsbygden och därför sändes mäniskor från biståndsorgan ut igen för att mäta arsenikhalten i brunnarna och därefter markera med kryss på dom som inte längre fick användas. Nu är kryssen för länge sen försvunna och många människor dricker av vattnet och blir sjuka. Många dör också utan diagnos långt ut i byarna.
En intressant grej i sammanhanget är att det tog lång tid för biståndsorgansationerna att övertala människorna på landsbygden om brunnarnas förträfflighet. Kanske fanns redan informationen om arseniken som en omedveten kunskap vidarbefodrad från tidigare generationer??!
Om ni vill läsa mer hittade jag en intressant sida på internet.
Nu vidare i festligheterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar