söndag 19 juli 2009

Shopping!!!!

Igår halv ett kom Kamal och hämtade oss, för en rundtur i Dhakas "shoppingdistrikt". Först åkte vi till Arijang, en rättvisemärkt butik. Där köpte vi ett vackert svart glasfat och den största lampa vi kunde hitta. Redan fullt i bilen!!!
Sen åkte vi till en butik som drivs av frälsningsarmen, Sally Ann. Där kan man äta våfflor med grädde och sylt om man vill. Vi hoppade det eftersom Jerry forfarande har lite problem med magen. Men vi shoppade lite dukar, en stor till matbordet och många små till bänkar och så.
Sen blev det ett stopp vid Aarong, också en fairtrade butik. Dit åker vi ofta, fast idag hittade jag bara en ram där jag ska sätta in bilder på tjejerna. Jag tog med en massa gamla foton tagna i skolan från Sverige nämligen.
Sen bar det av för att köpa porslin, bestick och glas. Även fast det bara är några kilometer mellan dom olika butikerna tar det en himla tid.....trafiken är hemsk! Tur man har en bekväm bil med ac, och slipper åka babytaxi!
Sen äntligen framme var det inte lätt att bestämma sej, men till slut enades vi om en Pierre Cardin servis i rött. Det är den som står framme på bordet. Vi passade också på att köpa 12 vinglas, 12 vatten/drinkglas och 12 uppsättningar bestick. Efter långvariga förhandlingar, med coladrickande, fick Jerry ner priset från 50 000 t till 35 ooo t, alltså ca 3500 svenska kronor.
Efter förhandlingen var avslutad började hjäpredorna kontrollera allt och packa ner det. Under tiden allt gjordes klart gick jag ut på trappen och tog ett kort. Så här set det ut utanför, inte jättefräscht och luktar gott gör det inte. Tack och lov luktar det inte inne i butiken..... då hade jag nog handlat någon annanstans.

På hemvägen köpte vi med oss pizza, det finns ett ställe där pizzorna är fantastiska. Sen var det bara att vänta på hemleverans. En timme blev som vanligt två, men grabbarna fick i varje fall
100 t var. Tuktuken, eller babytaxin som det också kallas kostade 50 t, så det fick vi också betala. Efter dom åkt tvärsomnade fru Wiklund i soffan. Jag kanske kan skylla på postafen tabletten jag tog för att inte bli åksjuk, eller också är det så att shopping "sliter"! ;) Vem vet??
Idag väntar jag på att Amir ska bli klar. Sen ska jag börja riva i alla shoppingkassar och packa upp. Det ska bli jätteroligt att fylla skåpen med nytt porslin!

4 kommentarer:

  1. Verkar som om shopingen gick bra och att Jerry hade en stor plånbok med sig;-)
    Ha det bäst
    kramizar Fru W

    SvaraRadera
  2. jobbigt med edra magproblem men kul med lite nya grejor!!!!! är sånt inte så billigt eller är det väldigt fin porslin????? det var ju naturligtvis tröttsamt att shoppa!!!! hoppas du sov gott en stund!!! det gäller att vila i värmen.... :-) kram Mia H

    SvaraRadera
  3. Varit lite strul när jag ska skriva kommentarer....halva försvann tidigare ser jag nu...;-(
    Hade även skrivit att BOOSSEN sitter och domderar eller????:-))
    Kramizar Fru W

    SvaraRadera
  4. Hello! När det kommer till förhandlingar är inte Jerry att leka med, envis som synden.
    Men dyrt.....jag var tvungen att göra en uträkning (kolla nästa inlägg)!!!
    Hoppas ni har bra väder och kan njuta av sommaren.
    STOR kram från Cissi

    SvaraRadera