måndag 18 april 2011

Godmorgon Sverige och god förmiddag Dhaka!

Igår blev en bra dag. Först promenad i rask takt och sen promenad i sakta mak med kameran i högsta hugg då jag b la fotograferade mina "grannar". Hon kom för den delen och frågade när jag gick i parken idag om jag möjligtvis hade något schampoo över, precis som grannar brukar göra.
Igår eftermiddag kunde Elin vara ledig, så vi bokade ljuvlig fotmassage på klubben innan dt blev att åka till Mia för lite shopping. Hon säljer så fina rättvisemärkta väskor gjorda av cementsäckar. Vi köpte nästan allt hon hade och hoppas hon kommer att få in mer innan vi åker härifrån.

Sen blev det middag hemma och en lång natt skulle det visa sej. Klockan ett började Elins mobil ringa, om och om igen. När det sedan plötsligt var någon på dörren också vaknade hela huset.
Förföljeser och trakasserier av kvinnor är ett stort problem och väldigt vanligt i Bangladesh. Det är inte länge sedan både Elin och Babbi ideligen blev uppringda av en man, som pratade bra engelska. Han föreslog både det ena och det andra och när dt inte gick hem mordhotade han Elin. Tack och lov fanns det resurser att spärra Elins telefon. Ett försök gjordes också för att spärra Babbis, men dt misslyckades och hon fick tyvärr fortsätta att ta emot otrevliga samtal till hon åkte härifrån.
En kvinna från Bangladesh som blir utsatt för något sådant har inte lika stor hjälp att få. Om hon säger nej till förslagen förekommer det att mannen i fråga istället sprider lögner om kvinnan. Han kan påstå att dom varit tillsammans och att hon är "lösaktig" vilket ibland får till följd att kvinnan straffas av sin familj istället för att skyddas och stödjas.
Blir Elin uppringd igen ska nog den stackar´n får veta att vi minsann inte är någon bangladeshisk familj i varje fall!!
Nu har jag en bra dag i Dhaka att se framemot!
Hej!

2 kommentarer:

  1. Vilka fina väskor!!

    Och jag blir så blir så arg!
    Hoppas han inte ringer igen, annars kan jag tänka mig att han får "på moppo"

    SvaraRadera
  2. Tur för honom så har det varit lugnt!! En uppretad Herr Wiklund är inte lätt att tas med! :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera