onsdag 6 oktober 2010

Old Christian Cemetery


Det blev också ett känsloladddat besök på en kyrkogård för kristna nära Balda Garden.
Kyrkogården grundades redan på 1700-talet och fungerar fortfarande som begravningsplats. När jag såg dom gamla gravarna och monumenten, en del alldeles täckta av växtlighet, blev jag verkligen starkt berörd. Jag tänkte på hur det måste ha varit på den tiden att som västerlänning vara långt hemifrån, sjuk eller skadad i ett främmande land.
När jag letade runt på nätet hittad jag en nyare och också väldigt sorglig historia som berörde mej djupt. Den handlar om en ung oidentifierad bangladeshisk kvinna som hittades död i ett dike invirad i filtar i april 2010. Hon hade förmodligen blivit torterad eftersom hon hade skador på hals och huvud. Runt halsen bar hon en kristen amulett och man tog beslutet att begrava henne just här på Old Cristian Cemetery.
Det var en så stilla plats att till och med ljuden från Dhaka tystnade. Jag vill på inget sätt att det här inlägget ska tolkas som makabra bilder från en kyrkogård. Istället hoppas jag kunna förmedla min känsla till er där hemma.....frid, ro och ödmjukhet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar