lördag 2 oktober 2010

Alla lika, alla olika........

..........är veckans tema på fototriss.
När jag flyttade hit till Bangladesh för drygt ett år sen kände jag mej så olik. Jag är vit, jag är lång, helt fel klädd och med en helt annan "ryggsäck". Som ett exempel kommer här min första bild, som är tagen när jag och min dotter besökte ett slumområde i Tongi strax utanför Dhaka. Väldigt vit är hon och väldigt lång med sina 169 cm i strumplästen.

Under tiden i Bangla har jag träffat många människor. Den här mannen tog mej ut på äventyr en alldeles fantastisk timme i Dhaka. Det var ett möte mellan en fattig kapten från slummen och en lyxhustru från Sverige som jag aldrig kommer att glömma. Vi var lika det kände jag, men ändå så olika.

Ju längre jag bor här, ju mer inser jag att vi alla är precis lika, men ändå olika. En del är blyga, andra är pratiga, en del är hetsiga och andra är lugna........

Alla lika, alla olika! Tack och lov!! Det är mångfalden som berikar!
Fler bidrag på temat finner du här!

14 kommentarer:

  1. Jag valde också människor. Och det är underbart att vi alla är olika men ändå bär på likheter som förenar oss, som gör att vi kan förstå varandra.

    SvaraRadera
  2. Mycket fin och härlig triss med mycket fina bilder och fin text!
    Ha en riktigt bra dag!

    SvaraRadera
  3. Härlig triss, favorit blir han i mitten med fågeln i handen;-)
    Ha det bra;-)

    SvaraRadera
  4. Oj det verkar som att du lever ett mycket berikat liv, spännande!
    Får absolut kika in här igen!
    Ha en bra dag.
    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
  5. Verkligen jättefin triss. Och mångfalden berikar, som du skriver.

    SvaraRadera
  6. Precis sådana här bilder som passar så bra till temat, hade jag velat ha. Kul att jag fick se dem hos dig. Så härliga bilder, gillar speciellt den första.

    SvaraRadera
  7. Bra tolkning och kanske är det "ryggsäcken" som gör er mest olika. Min favorit är mittenbilden, ett härligt porträtt.

    SvaraRadera
  8. Förstår verkligen att du kunde känna dig annorlunda när du kom dit.
    Suveränt fina och talande bilder.
    Min favorit blir den första.

    SvaraRadera
  9. Fina bilder och väldigt kloka ord/Lis

    SvaraRadera
  10. Mångfalden berikar - så sant!! Fina bilder alla tre!

    SvaraRadera
  11. Håller med i dina kloka ord om mångfalden. Gillar bilden på den allvarlige mannen och det glada barnet som verkligen blev pricken över i'et på temat. Lika men olika är dessa två.

    SvaraRadera
  12. Fina bilder med bra berättelser bakom. Och tänk att känna sig så lång när man är 1.69. :-)

    SvaraRadera