måndag 30 november 2009

Del 1, om Sunderbarn

Tillbaks från Sunderbarn. En fantastisk upplevelse!!!
Jag hade tänkt göra ett kort inlägg redan igår kväll, men jag blev så jädrans flygsjuk så jag hamnade på dass istället. Men nu så kommer första delen om vår resa...
Vi lämnade Dhaka vid 6-tiden i torsdagskväll med ett litet plan. När vi landade i Jessore väntade tre bilar för att ta oss vidare till Khulna. Efter ca en halvtimme fick en av bilarna punktering så resan till båten drog ut lite på tiden. Middagen var serverad när vi kom fram. Hytterna var ok, och både toa och dusch fanns att tillgå. Kändes bra!

Första natten tillbringade vi i hamn i Khulna. Vi skulle vänta in två personer som skulle åka buss. Tyvärr fick vi avgå utan dom, för bussen blev ett halvt dygn försenad!! Istället kom dom ifatt oss i speedboat vid 10-tiden på kvällen. Vilken resa! Elin blev också väldigt allergisk mot något i sin hytt och fick ett astmaanfall
under natten. Under fredagen kunde hon inte vistas inne alls och de övriga nätterna fick Elin och jag sova på däck. Inte så tokigt, som man kan tro att ligga och lyssna på mangroveskogen alla ljud.

Resan ner mot Sunderbarns sydöstra del var jättefin! Det fanns mycket att titta på utefter vägen. Vi ankrade bl a en timme utanför en by, där vi kunde följa bylivet en stund.

En båt slet sej och barnen fick roligt när den skulle bärgas tillbaks till vår båt. Han som hade förtöjt fick däremot rätt mycket skäll.

Vi såg också krokodiler, som låg i strandkanten och solade. Ska se om jag kan lägga ut en bild i nästa inlägg. Det kommer nog att bli några fler, både bilder och texter innan jag avhandlat vår Sunderbarn resa klart. Så nu lunchpaus.....

2 kommentarer:

  1. Önskar att jag hade varit med :)

    SvaraRadera
  2. Det önskar vi med.....!!!!
    Kram från mamma!! Ses om knappt två veckor!
    Pappa och Elin skickar kramar!!!!

    SvaraRadera