lördag 21 november 2009

Det är knepigt att skriva när man blir känslosam! Har nyss läst om dom siamesiska tvillingarna från Bangladesh, som opererats i Australien. Jag läste att det var en välgörenhetsorganisation, som finansierade allt, både resa och operation. När det finns så mycket barn som behöver hjälp, skulle säkert samma peng ha räddat 200 andra barn. Jag tycker det luktar "Cirkus Elefantmannen". Man skriver dessutom att när flickorna är rehabiliterade väntar adoption, det låter som man pratar om kattungar. Tänk dessutom om flickorna aldrig blir "friska" och ingen vill adoptera dom. Kanske kommer dom om 15 år att ligga på Baridharabron för att tigga. Det gör mej olycklig....jag vill att alla ska räddas, men inte till vilket pris som helst. Man kan också undra hur stort intresset är för södra Asien i medierna hemma i Sverige när Aftonbladet inte ens vet att Dhaka ligger i Bangladesh och inte Indien.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6163712.ab
Jag har verkligen försökt att fixa en länk, så ni bara kan klicka, men tyvärr har jag inte lyckats. Kolla bara aftonbladet!

2 kommentarer:

  1. Cissi,

    Du skriver så klokt och med öppna ögon. Jag gillar verkligen din blogg, som du vet!

    Appropå adoptioner (som du nämnde i din blogg) så har jag haft en del med Adoptionscentrum att göra på diverse orter jag arbetat. De gör säkert en insats på sitt vis, vad vet jag. Men jag blev mäkta bestört och indignerad över dem vilket jag också sade, när de under ett (av flera) möten i Ryssland talade om barn som om de vore handelsvaror. Det togs inte gott emot kan jag säga. Och än mer förargad blev jag när jag av ett svenskt par adoptivföräldrar (igen i Ryssland) berättat om att de lagt ut närmare 200.000 till Adoptionscentrum. Se länken: http://www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/14_adoption/4_Kostnader

    Det känns som människohandel. Men kanske är det reella kostnader? Har dock en olustig känsla av att någon går med vinst.

    Bästa hälsningar från Kuala Lumpur,

    Henrik

    SvaraRadera
  2. Intressant sida med mycket info! Tack för tipset!
    Cissi

    SvaraRadera