tisdag 2 november 2010

Mer om Nepal

Efter lång väntan kom vi äntligen fram till hotellet i Kathmandu vid halv tio tiden på kvällen. Det blev bara en snabb måltid på hotellets kinarestaurang och sen i säng. På morgonen frukost och sen mot nästa flight som skulle ta oss till Pokhara. Flygplatsen var lite omodern, men flygresan var häftig med en fantastisk utsikt över bergen.

Flighten tog bara 30 min och efter lunch på hotellet Fish Tail Lodge bestämde vi oss för att boka "paraglidingen", som visade sej bli helt fantastisk. Bilderna därifrån har jag redan lagt ut. Det som blev kvar av dagen använde vi till att kolla in stan och shoppa lite.
Hotellet kunde man bara nå med båt eller färja.

På söndagen gick vi upp fem för att med guide åka upp i bergen och se soluppgången. Vi hade förväntat oss en vacker upplevelse för bara oss och fick turistkaos. Fler hundra japaner, koreaner, bangladesher...ja säg dom länder som inte var representerade på denna lilla bergstopp. T o m soluppgången försvann bakom tjocka moln. Lite besvikna kom vi tillbaks till hotellet för frukost och lite paus innan mer sightseing kl 10.00.
Efter vilan bar det iväg på biltur. Först till Devil´s fall, som egentligen hette Davis fall. Historien fanns att läsa på en skylt. Dave och hans hustru besökte fallet -61. Plötsligt fördes frun bort av vattenmassorna och "finally she was dead" stod det på en skylt. Ibland utrycker dom sej lite konstigt i Asien. Eller också var Dave väldigt glad att äntligen bli av med tanten.

Sen blev det besök i en grotta där man gick bakvägen och nästan hamnade under fallet.
Efter det tittade vi på något som kallades den vita floden från en bro. Där gick vi lite vilse och träffade på en virrig man som pratade som en galning och ville visa sin trädgård och sina nepaliska kor ända till vi lyckades smita därifrån.
En äkta komocka från en äkta nepalko offrad framför templet som mannen vaktade.

Sista stoppet på rundturen blev ett hindutempel. Det allra vackraste på hela platsen var en enorm bougonvilla.

På kvällen blev det återigen en tur in till stan med shopping och ett glas vin på en uteservering, något vi verkligen saknar i Dhaka.
Nu ska Jerry och jag snart iväg på middag så lite bilder från kvällen i Pokhara kommer imorgon.
Tack och hej!

1. Låter underbart, trots alla turister

Ha en skön tisdagskväll//Lissen

2. Hej på dig min vän!!!!

Ni är ju precis GALNA.......men av bilderna att från Fru W döma verkar det ändå ha varit fantastiskt att sväva i det blå ;-) Jag hade nog dött.......Ser ut som ni har haft en underbar weekend av bilderna att döma.
    Ha det nu jätte bäst väntar med spänning på ditt nästa äventyr vad det än kan vara ;-))

Massor av kramar

3. Hmhm...något blev galet allt kom inte med.....men det senaste inlägget är bara från mig "lilla" fru W

4. Halloj!
    Helgen i Nepal var fantastisk. Nu har jag som ett mål i livet att ta mej tillbaka för att se mer av landet!! :)
    Fru W, visst kunde jag räkna ut att det var du som kommenterat. Syns snart!