onsdag 2 mars 2011

90 dagar kvar i Bangladesh!

Igår blev en trevlig dag. Eftermiddagen tillbringade jag i en solstol på klubben, sommarens bränna är grundad redan i början på mars.
Efter en dusch och middag hemma tillsammans med Jerry tog jag vid 8-tiden rikshaw bort till klubben för att möta upp gänget för afterwork. Några av dom hade varit på en lektion i bollywooddans innan. Jag kände mej inte så engagerad i just det, så jag hoppade direkt till vinet och lite trevligt småprat till tolv på natten.
Och idag har jag på allvar börjat fundera över vad vi egentligen vill ha med oss hem till Sverige. Vi har bara 90 dagar kvar i Bangladesh, kanske jag har ännu färre om jag väljer att åka hem tidigare. Det börjar bli bråttom!!
På lördag ska vi i varje fall besöka en porslinsfabrik där vi kan beställa porslin väldigt billigt. Sen funderar jag också på att åka till tygmarknaden och köpa tyg, massor av tyg till gardiner och så. Det är också betydligt billigare än hemma nämligen. En yard (91,44 cm) kostar runt åtta kronor!
Sen samlar jag också minnen, massor av trevliga och väldigt speciella minnen.
Här kommer ett av dom.....
På väg hem från stan stannade jag till i parken för att följa arbetet med att gräva ut dammen.
På botten av det rätt så djupa hålet fylls korgar med tung lerjord.

Korgarna bärs sedan på huvudet upp till kanten på dammen där jorden tippas ut.

En och samma bär inte hela sträckan utan efter ca 30 meter byter man och korgen vandrar vidare från huvud till huvud.

För att skydda huvudet virar dom antingen sin halsduk eller en tom säck till en kudde. Den här mannen hade också fixat till en skärm mot solen av tidningspapper. Finurligt!

Dom flesta som arbetar med sånt här är dagarbetare och anställs vid samlingsplatser varje morgon. En man tjänar runt 100 th (10 svenska kronor) om dagen, en kvinna något mindre.

Efter en halvtimme lämnade jag det här härliga gänget, som trots usla arbetsvillkor var glada och villigt poserade för min bilder.

Ha det gott alla!! :)

2 kommentarer:

  1. Jag har bara några få veckor kvar,åå jag längtar hem, jag har fått en överdos av all fattigdom. Vill hem till renhet och ordning.

    SvaraRadera
  2. När man förstår hur ofantliga problemen är, både vad det gäller fattigdom och miljö känns livet tungt.
    Det som fascinerar mej är ändå den styrka och konstigt nog, glädjen man möter hos många av dom allra fattigaste.
    Ha en bra hemresa och njut av Sverige!
    Kram

    SvaraRadera