tisdag 8 mars 2011

New Market, eller inte?!

Glad i hågen på internationella kvinnodagen bestämde jag mej för att göra en riktigt kvinnogrej, shoppa!! Jag tog CNG ner till New Market. Efter rejäl trafficjam och ett stopp för att fylla på gas (igen) kom jag äntligen fram.........

..till New Market, som var stängt. Utemarknaden pågick som vanligt och där dök helt plötsligt en snubbe upp, och undrade vad jag ville handla. När jag förklarade att det var tyg jag var ute efter ville han visa mej sin affär i närheten. Här vandrade vi fram och jag var på min vakt!

På vägen utspelades den här konversationen väldigt förkortat dock för han kunde prata han.
-Your country?
-Sweden
-Been everywhere five to six times! Show you my store! Are you married?
-Yes, I am!
-How old?
-I´m 40 years old. Jag drog av några år där, men det visade sej att det inte skulle behövts.
-I want to marrie you, even you are 100 year and fat. We go church and then we married. Me stay Sweden five to six years. Ok??
Vilken tur att jag redan är gift! Kanske någon annan är intresserad?
När vi kom fram till hans affär....var den också stängd. Varför liksom?!! Jo, för det här är Bangladesh och dt är som det är! Ofta just så här faktiskt!

Till slut fick jag fly fältet in på National Museum. Efter mycket om och men vill säga. Det kostade 75 th för mej att gå in och jag hade bara en 500 hundring och 70 th löst, och dom ingen växel. Vakten vägrade att släppa in mej och här kan jag också nämna att det kostar 10 th för en bengal att köpa biljett.
Hur som helst! Efter mycket diskuterande (ett tag kunde jag faktiskt förstå varför dom har så stadigt galler för biljettluckan) var det till slut en bengal som förbarmade sej över mej och skänkte mej 5 th. :)

Efter en timme på museét fick jag nog och tog en CNG hem.

När jag hoppade in i baksätet hoppade ytterligare en man in och satte sej fram tillsammans med föraren.
Jaha, tänkte jag nu blir jag rånad också.
Men ibland tar man fel och det blev en trevlig tur till Gulshan. Dom vågade t o m be om att få ta ett kort på mej med sin mobil, och det gick jag med på i utbyte mot ett på dom!

Alltid lika skönt att återvända till "lugna" Gulshan efter lite äventyr.
Ikväll blir dt nog ett glas vin till middagen, banglabar, om vi hittar dit och sen afterwork på klubben. Får se hur länge jag orkar?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar