torsdag 18 oktober 2012

Lamma Island (Pok Liu Chau)

Idag tog jag först tunnelbanan till Central och därefter blev det färja till Lamma Island strax utanför Hongkong. Färjeturen tog bara 25 minuter så särskilt långt var det inte. Två turer går till ön och jag hade blivit rekommenderad att ta den högra färjan till byn Yung Shue Wan. Det såg riktigt mysigt ut när jag kom fram!
Sen hade jag också fått höra att man kan vandra tvärs äver ön till en annan liten by där också piren för den andra färjeturen finns. Det var bara att sätta igång att gå.
Efter ca en halvtimme var jag framme vid en vacker strand. Jag hade bikini i väskan och badhytter fanns, men eftersom ingen annan badade hoppade jag över det. Jag har också läst någonstans att alla badstränder är bevakade av livräddare och att alla stränder är skyddad med nät för att hindra hajar att ta sej in nära stranden. Bara tanken på haj fick mej att hålla mej på grunt vatten i mina shorts.
Det blev rätt grusigt i skorna efter "badet" fast jag tyckte jag fått bort allt. Hur som helst så fortsatte promenaden. Upp och ner med fantastisk utsikt. Tyvärr var det dimmigt.
Efter dryga timmen började jag närma mej bebyggda trakter igen.
Här var vovvarna tvungna att bajja på särskilda ställen, hur dom nu får det att fungera. Mmmmm.....
Innan jag tog färjan tillbaka till Central i Hongkong från den här lilla byn, Sok Kwu Wan, åt jag lunch. Det blev fisk för det hade dom massor att välja bland.
Det här däremot visste jag inte riktigt vad det var. Låg i vatten gjorde det i varje fall...
....ful, eller hur??

Nu sitter jag här och funderar på om jag ska orka mej ut en sväng? Vad gubben gör? Han jobbar och sliter för att lyxhustrun ska ha det bra! Imorgon eftermiddag nångång blir också han ledig och det ska bli riktigt skönt med lite sällskap dom sista fem dagarna i Hongkong. Varm kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar