torsdag 11 oktober 2012

Envis!

Igår begav jag mej mot kryddmarknaden för att köpa en kanna jag velat ha ett tag. På vägen passerade jag piren och blev så himla sugen på att åka båt. Istället för kryddbasaren blev det färja till Kadiköy på Istanbuls Asiensida för att leta efter min kanna där.
Efter två timmars promenerande, efter att "bara" handlat en fågelbur (!), en tröja och en sjal bestämde jag mej för att ta färjan tillbaka till Europa igen.

Släpandes på kassarna (med bl a en rätt så stor fågelbur) fortsatte jag envist mitt letande efter kannan. Efter en lååång promenad hittade jag den äntligen på Stora Basaren av alla ställen. Efter prutning enligt alla konstens regler blev det spårvagnen hem med stooor fågelbur, kanna, tröja, sjal, väska och kamera. Det var så trångt på spårvagnen att alla mina kassar fastnade mellan benen på två herrar med ryggarna mot varandra. Efter en stund vände dom sej om och började blänga på varandra. "Kan du ta bort det där jag har i knävecken!!" När dom kom på att det var jag som höll i alla hårda, stora påsar var jag rätt glad att jag är kvinna, turkiska herrar är nämligen för det mesta gentlemän. ;)

Äntligen hemma, efter fem timmar, placerade jag ut mina kap i lägenheten. Kannan blev jättefin på bordet bredvid ljusbrickan i samma material. När vi kommer hem från Hongkong ska jag fylla den med blommor. Faktiskt piffade den där fågelburen jag släpat runt i halva Istanbul också upp bokhyllan i vårt sovrum. :)

Jaja, ibland är jag så envis att det nästan blir dumt. Idag värker nämligen benhinnor och fötter som tusan, så här kommer inte att bli mycket gjort idag. Lite yoga, ett turkiskt bad fram på eftermiddagen och ett glas vin till kvällen får bli det hela.

Ha en bra fredag alla! Kram på er!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag! Ja både igår och idag ;) Häftigt att kunna byta världsdel med bara en liten båttur. Vi måste verkligen se till att stanna en natt eller två i Istanbul på vägen till eller ifrån Sydafrika någon gång. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut ni ska göra!! Det är en härlig stad! Ha det gott!

    SvaraRadera