söndag 21 oktober 2012

Änglavakt!

Här duggar inläggen tätt, men här händer det saker hela tiden och jag vill verkligen inte glömma något!

Idag gav vi oss ut på förmiddagen för att träffa Magnus. Vårt mål var att boka ett bord på en bra restaurang för att ikväll gå ut och äta Hong Kongs bästa pekinganka.

När vi klev utanför hotellet hade en stor olycka inträffat. En buss hade av någon underlig anledningen kört på en taxi och tagit taxin med sej upp på trottoaren och inte stannat förrän det tog stopp mot en husvägg. Buss och taxi blev stående väldigt nära ett övergångställe där jag passerat flera gånger varje dag under Hongkongvistelsen och där gubben och jag skull ha passerat även idag.

Som tur är var vi ca en kvart sena för att hamna på fel plats vid fel tillfälle och det tackar jag min lyckliga stjärna för.
Andra hade nog inte samma tur som oss.....

Såsmåningom var vi i varje fall framme vid Central där vi skulle träffa Magnus och sen bar det av genom Hong Kong för att boka bordet. På vägen passerade vi många platser där Hong Kongs alla maider träffas på söndagar, som är deras enda lediga dag i veckan. Maiderna här i Hongkong kommer ofta från andra asiatiska länder såsom Fillippinerna och Indonesien. Deras arbetsvillkor och löner är inte alltid dom bästa så istället för att besöka restauranger träffas dom på allmäna platser för att äta medhavd mat och prata.
Efter en lagom lång promenad kom vi fram till restaurangen där Magnus bokade ett bord åt oss till kvällen. Här är en bild på "chefen" som skrev upp alla gästers namn på en tavla utanför dörren.
Sen hamnade vi i Hongkongs barkvarter där en och annan glädjeflicka har sin arbetsplats. Jag har fått höra från Sverige att gubben min såg så väldigt glad ut på kortet där han fick sin först öl i Hong Kong. Här i barkvareteren såg han också rätt glad ut! ;)
Nu är vi hur som helst hemma på hotellet och vilar innan det är dags för pekinganka. Halva dagen återstår än i händelserika Hong Kong.

Ha en trevlig fortsättning på söndagen!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar