fredag 18 december 2009

Fler vinterbilder!

Oj, vad det är kallt! 15 minus nu på termometern. Kallt är det ute, och rätt kallt är det inne också, åtminstone på nedervåningen. Vi har vattenburen värme i huset, med gamla element som behöver luftas emelllanåt. Förra året innan Jerry for till Bangla, lärde han mej hur man ska göra. Det har nämligen varit hans grej alla år vi bott här. Lätt som en plätt, tyckte jag, men så en dag när det var min tur att visa Elin hur hon skulle lufta elementen och fylla på pannan lyckades jag istället skapa en inomhusfontän. Jag sätter som vanligt den lilla nyckeln runt skruven i elementet, och beredd med en liten kopp för att samla upp dom droppar som brukar läcka ur elementet vrider jag på skruven. Och vad händer? Jo, vattnet fullkomligt sprutar över hela hallen på övervåningen, och den lilla skruven far all världens väg. Koppen blev rätt snabbt full och jag fick panik, och skrek åt min stackars lärling Elin: Spring, spring då! Och Elin lite lugnare än sin mor svarar: Det gör jag gärna, men vart! Hämta en hink, stäng av vattnet, HERREGUD, gör nått! Det är inte lätt att vara lärling till en amatör alla gånger. Till slut täckte vi elementet med handdukar och allt som fanns i närheten.
Det blev så att vi fick kalla in proffset. Brorsan som är rörmokare ställde upp för att rädda sin syster. När han kom hade dock vattnet slutat spruta, för trycket i värmesystemet minskat. Det var bara att leta reda på "ploppen", och sätta tillbaks den igen. Däremot fick han stanna medan systemet fylldes på igen för säkerhets skull.
Den här gången tänker jag frysa till söndag, när gubben kommer hem...han som kan lufta element!
Annars går dagarna fort, väldigt fort! Igår gick lite tid till återhämtning efter festen. Sen blev det städning och skottning. På kvällen byggde vi pussel hos mamma. Idag har jag varit på stan, och köpt dom sista julklapparna, och sen blev det fika hos min mormor, precis dubbelt så gammal som mej. Trevligt har jag det!
Några fler vinterbilder från vår gata blev det också i solskenet.

1 kommentar:

  1. Tack för anekdoten!
    Vi skratta så snön rasa av taket på Lördagsmorgon. Ha en trevlig Lördag.

    SvaraRadera