tisdag 5 februari 2013

Olaglig

Nu ska jag försöka göra en rätt så komplicerad historia kort och lättbegriplig.

För ett tag sen ändrade Turkiet sina visaregler. Från att kunna vara här nästan obegränsat minskade antalet dagar du får tillbringa här utan visa drastiskt. Jag har nu överskridit antalet dagar och är alltså här olagligt.

Min plan är och har varit att åka hem redan den 15:e februari för att fira flera födelsedagar. Nu visar det sej att om jag lämnar landet får jag för det första böta en rejäl summa. För det andra måste jag vänta länge innan jag får resa tillbaka in i Turkiet och för det tredje kommer det då att krävas ett visa som jag hittills klarat mej utan. Det blev väldigt komplicerat på en gång.

För att klara upp problemet med min framtida vistelse här behöver jag bara skaffa ett tillfälligt uppehållstillstånd och egentligen är det inte något problem eftersom min käre make redan har ett. 22:30 (!)ikväll har vi i varje fall tid hos polisen för att göra ansökan. Under tiden mitt ärende behandlas kan jag inte lämna landet och vad vi hört är handläggningstiden ca 15 dagar. Kanske kommer jag att få boka om min hemresa till ett senare tillfälle.

Vi har planerat att vi ska gå igenom hela repertoaren för att påskynda processen, först skäller gubben lite och funkar inte det grinar jag en skvätt. ;) Tyvärr har jag hört att turkiska poliser är rätt hårdhudade......!

Hur det gick får ni veta imorgon! Håll tummarna, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar