onsdag 20 februari 2013

Asienbesök

Idag är det riktigt skitväder. Det småduggar och är runt sju grader varmt. Utflykten jag tänkt mej idag blir inställd till vädret blir bättre.

Igår däremot var vädret fint och jag hade väldigt trevligt på min lilla tur. Jag började med att ta färjan från Kabatas till Uskudar där min "lilla" promenad började.


Bitvis var det vackra parker utefter Bosporen. Där var trevligt att promenera och titta på båtar. På flera ställen var hamnarna för de mindra båtarna byggda som små bassänger insprängda i parkerna.


Jag gillar båtar av alla de slag och fotar dem gärna. Det jag inte fått riktigt klart för mej än är hur jag ska bära mej åt för att montera bilderna snyggt i inläggen. Blogger har nämligen ändrat sättet att ladda ner bilder till bloggen och lägga ut dem. Ni får väl se kommande inlägg som en liten övning från min sida.

En liten parentes. Nu åter till gårdagen. Vissa sträckor var rena transportsträckor där jag fick gå på smala trottoarer utefter höga plank där det här och där dök upp vackra portar. Jag kunde nog ana att på andra sidan planket fanns lyxvillor invid strandkanten, väl skyddade av diverse övervakningskameror och livsfarliga vakthundar.


Här fanns faktiskt också ett och annat mysigt ställe att dricka en kopp te på.



Till slut kom jag fram till målet, Beylerbeyipalatset. Där skulle jag få vänta en halvtimme på nästa guidade tur på engelska så jag slog mej ner på palatstrappen för att njuta av solskenet och vila fötterna en stund. Här är utsikten.


Det var så skönt i solen och alldeles för fort blev jag inbjuden till en tidigare tur. Vi var bara fem personer varav de andra fyra kände varandra. Hur som helst blev det en bra runda och guiden var riktigt rolig. Han berättade mycket små historier när vi gick genom palatset som byggdes 1863-1865 som sommarpalats till dåvarande sultan Abdulaziz.

Efter slottsbesöket tog jag bussen tillbaka mot Uskudar och färjan. Det var rätt skönt att sjunka ner i soffan med en kopp kaffe när jag kom hem. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar