onsdag 6 februari 2013

Fortfarande olaglig

Mötet med farbror polisen igår avlöpte inte särskilt väl. Ja, jag blev ju inte inlåst i varje fall. Däremot är ansökan om uppehållstillstånd inte ens påbörjad fast vi hade med oss en pappershög tjock som en mindre roman och en alldeles utmärkt tolk i form av en av gubbens underbara kollegor.

Vår plan var att jag skulle ansöka om uppehållstillstånd som maka till min man som redan har både arbetstillstånd och uppehållstillstånd. Nu visade det sej vara lite svårt när vi inte ens kunde bevisa att vi var gifta trots att vi hade ett urtjusigt vigselbevis med oss. Polisen kunde bara konstatera att jag inte hade samma efternamn på vigselbeviset som på passet och hur skulle de då kunna veta att det verkligen var jag som var gift med min make?!

Hade vi haft en lite bättre framförhållning hade vi kunnat skaffa ett personbevis medan jag var kvar i Sverige, men så bra på att planera var inte vi.

Nu har vi under dagen ändå haft en väldig tur och fått hjälp från det svenska konsulatet som efter att ha kontrollerat folkbokföringen i Sverige skrivit ett väldigt fint, välstämplat dokument, som förhoppningsvis kommer att vara tillräckligt bevis för att käre gubben och jag faktiskt är gifta....och så har varit i snart 25 år.

Just nu är dokumentet så äntligen på väg till polisen med resten av pappershögen.....snart vet jag om jag är gift eller inte!! ;) Fortsätt hålla tummarna, tack! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar