lördag 31 oktober 2009

Nu kommer då äntligen inlägget om vår utflykt i onsdags. Vi får se hur det blir, för det strular fortfarande med korten. Istället för att se bilderna nu när jag skriver inlägget, dyker det upp en lång radda med siffror och bokstäver. Som sagt var, få se hur det blir när jag publicerar.
Dagen började med ett besök i en by. Det var en fantastisk upplevelse och vi blev varmt välkomnade av byborna. En kvinna visade oss t om sitt hus, som hon var riktigt stolt över. Där bodde hon tillsammans med sin man, ett barn och sin mor.



Sen for vi vidare in i Sonargon. Vi besökte Painam Nagar, som är en riktig spökstad. Husen såg väldigt gamla ut, men enligt "Lonely planet" byggdes dom så sent som 1905. Gatan var ca 500 meter lång och promenaden slutade med att vi hade alla byns barn omkring oss, en del av dom åkte t om med en bit bak på bilen. Vi blev jättenervösa när vi fick syn på dom och ropade åt chauffören att stanna, men tydligen var det alltid så att ett par ungar hängde med en bit hängandes bak på bilen. Kul hade dom och i god tid innan vi började åka fortare för att vägen blev bättre hoppade dom av.
I Sonargon finns också ett stort område, som är inhängnat. Där ligger museér, hantverksmarknad m.m. Det var tyvärr stängt. Sånt händer här i Bangladesh att helt plötsligt bara stänger dom några dagar utan nån som helst förklaring.


Istället fick vi åka till en by vid flodstranden och titta. När vi stannade för att ta kort klev jag ur bilen och hamnade nästan i knät på en apa. Jag blev verkligen skitglad, som det ego jag är, när jag fick se att den satt fast. Jag tycker verkligen illa om apor, kanske kommer jag att hinna utveckla en riktig apfobi innan jag kommer härifrån!!


Nu ska jag publicera, så får vi se hur det blir. Jag ska också logga in på Daily Star för att kolla senaste nytt. På morgonen idag har det varit bråk mellan polis och fabriksarbetare i Tongi. Enligt tidningen är det 4 döda, men Kamal som ringde för att berätta pratade om så många som 30 döda och ett hundratal skadade. Det är tråkigt! Jag lider med dom och tror i varje fall att jag förstår, att med arbetsvillkoren i det här landet blir det till slut för mycket för vem som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar