lördag 26 november 2011

Lördag 26:e november

Idag på förmiddagen har gubben och jag varit på museum. Vi tog spårvagnen till gamla stadsmuren och sen gick vi på Panorama muséet. Det var inte alls planerat utan blev bara som det blev.
Panoramamuséet var till en början inte alls så kul. Bild efter bild med text, som beskrev den osmanska invasionen av det då bysantiska Konstantinopel. När vi fick gå upp på övervåningen ändrades min inställning helt och inte bara min. Alla små killar som gått bland bilderna med sina föräldrar fick helt plötsligt liv i blicken igen.
Där uppe hamnade man mitt i en krigsskådeplats från 1400-talet. Miljön var uppbyggd efter bevarade rapporter från själva invasionen av Konstatinopel på ett makalöst sätt. Ni som varit på Cosmonova kan förstå vad jag talar om.

Innan vi lämnade muséet för att dra vidare mot Heliga frälsaren i Chora (som idag var öppen) var jag tvungen att besöka damrummet. Där inne rådde fullständigt kaos. Där var tio turkiska kvinnor, två handfat, två toaletter och så jag.
Alla skulle fixa slöjorna, tvätta fötterna och göra sej fina till bönen. Det tog mej mer än tio minuter att komma in på en toalett och när jag äntligen nådde fram till ett handfat blev jag inknuffad i en sån där tvål med rörelsesensor, vilket fick till följd att jag blev rejält intvålad. Mmmmmm, tilltvålad kanske är ett bättre ord??
Aja, under glada skratt fick jag hjälp att bli fri från allt skum. Jag har ännu inte räknat ut om dom skrattade med mej eller åt mej! Jag hoppas i varje fall på det första alternativet. ;)
Frälsaren i Chora var fantastiskt, och lugnt. Tyvärr började batteriet i kameran att krångla så jag fick inga bilder. Det är nått med den där Heliga frälsaren i Chora. Helt klart!!
Trevlig fortsättning på helgen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar