lördag 19 november 2011

Fredagsparty och lördagsutflykt

Igår kväll hann vi med allt! Först utställningen som anordnades av bla svenska konsulatet i Istanbul. Av dom representerade konstnärerna var många från Pakistan. Trevligt mingel med ett glas vin i handen!
Sen blev det barstopp och ytterligare ett glas vin innan vi begav av oss mot Nupera AUF för middag, dyrt och trendigt som tusan!
Maten var sådär för dom pengarna, men sällskapet var trevligt. Jag fick ett ansikte till många namn jag bara hört förut.
När bordsbokningen var slut vid tolv-tiden plockades bord och stolar bort och hela stället förvandlades till ett jättedisco. När tjejer, hälften så unga som vi, började dyka upp i kortkorta leopardmönstrade klänningar då tog jag gubben i näven och ledde hem honom. Under mild protest följde han med. Idag däremot tror jag han var rätt tacksam för sin kloka tant. ;)
Och idag har vi gjort ett fantastiskt besök. Förlåt alla gäster för att vi inte har tagit med er till Basilikacisternen. Ni måste bara komma tillbaka igen!!
Basilikacisternen är en underjordisk vattenresovoar som byggdes 532 e.Kr för att försörja Stora Palatset med vatten. Stora Palatset finns inte längre kvar, men låg nära den plats där Blå moskén nu ligger.
Cisternen ersattes såsmåningom av nya vattenförsörjningssytem och föll under flera århundraden i glömska, men återupptäcktes när det uppdagades att flera av husen ovanpå cisternen hämtade vatten och även fångade fisk genom luckor i golvet.
Längst in i cisternen vilar två pelare på Medusa huvuden. Man tror att huvudena är hämtade från romerska byggnader förstörda under plundringar. Myterna är många om dessa huvuden, och man vet inte varför det ena är upp och ner och det andra ligger på sidan. Men det alla vet är att Medusans hår i gudsagorna bestod av levande ormar.
Blev nästan rädd när jag såg den här bilden jag tog idag. Man kan nästan tro att jag fångat en av ormarna på bild. ;)

Här kommer fler och lite bättre bilder från denna magiska plats, som faktiskt gav mej rysningar.


Ha en trevlig lördagskväll!!

2 kommentarer:

  1. Oh vad spännande! Basilikacisternen måste man visst se! Jag ska, en vacker dag, verkligen besöka Istanbul. Ligger på min önskelista! Vi mellanlandar ofta i Istanbul på väg hem till Sverige men då är vi ju bara på flygplatsen. Men bara att flyga in över Istanbul på kvällen är magiskt på något vis.
    Men visst är det bra att man hittar nya sevärdheter hela tiden. Då har man ju något att locka med för återkommande gäster ;)

    SvaraRadera
  2. Hej! Ni får planera ett lite längre stopp här i Istanbul vid tillfälle. :)
    Själv är jag väldigt fascinerad av Sydafrika. Såg att Taffelberget blivit utnämt till ett av jordens underverk. Inte så tokigt att bo granne med ett underverk eller!
    Kram Cissi

    SvaraRadera