onsdag 23 november 2011

KAPALI!

Idag var min plan att först besöka kyrkan Heliga frälsaren i Chora (Kariye Muzesi) och därefter ta mej mot Fahitmoskén för att kolla in en marknad som ska täcka hela området runt moskén varje onsdag.
Jag gav mej av vid tio-tiden och tog den vanliga spårvagnen till Topkapi invid den gamla stadmuren. Där ligger också De sju tornens fästning. Den vet jag att gubben vill se, så den passerade jag bara när jag bytte spårvagn för att ta mej närmre kyrkan. Det blev ytterligare tre stationer med spårvagnen mot Habibler.
Efter att ha följt stadsmuren en bit tog jag det säkra före det osäkra och frågade en kvinna om vägen. Jag förstod att hon var på väg hem och att kyrkan låg nära, så det var bara att hänga med. Vi fick en trevlig turkisk-svensk promenad! :)


Vid kyrkan var det väldigt lugnt. Jag följde skyltarna mot ingången och där var det stängt. När jag stog och ryckte i grinden till kyrkan och svor ve och förbannelse (ursäkta) kom en gatsopare och meddelade att här var det "kapali", stängt.
Tänk vad kul det är att lära sej nya turkiska ord!!
Efter att ha kollat guideboken upptäckte jag att jag missat det finstilta igen: Öppet tors-tis! Och vad är där emellan? Jo, naturligtvis onsdag!
Aja, inget att gråta över. Istället påbörjades promenaden mot Fahitmoskén. Byggnaden var enorm och blev inte mindre av att böneutroparen började kalla till bön.

Sen hittade jag marknaden. Jag handlade en tröja och ett par härliga mjukisbyxor. Jag tror det är mjukisbyxorna som saknats för att Istanbul ska kännas riktigt hemma.

Det var inte alldeles enkelt att hitta ner till vattnet, Det gyllene hornet, igen.


Men så äntligen dök det upp.

På vägen ut med vattnet fick det bli en fiskburgare till lunch. MUMS!

Så många trevliga möten och nya upplevelser! Istanbul blir bara bättre och bättre!! :))))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar