fredag 23 september 2011

Jag och Istanbul, kap 4

Tack och lov blir det här sista delen i min lilla följetong "Jag och Istanbul" för ikväll kommer gubben hem igen från sin tripp och då blir det "vi och Istanbul" igen vilket är betydligt roligare!!
Veckan har varit lång och faktiskt rätt så tråkig även fast jag är i en av världens största städer med ett stort utbud av både kultur och nöjen. Det är skönt att vara själv, men i lagom dos.
Idag, sista dagen själv hade jag planerat att gå på turkiskt bad. Under mina promenader har jag hittat ett som ligger nära oss, som har öppet för damer på dagarna och herrar på kvällarna. Efter att ha städat lägenheten for jag själv ner i badkaret, vilket gjorde ytterligare ett bad rätt så onödigt.
Istället gick jag upp mot Taksim och in på den stora shoppinggatan. I slutet på den gatan finns ett gammalt torn som går att åka upp i. Och ja, varför inte!?
Jag fick lite historia till livs. Det roligaste var att på 1700-talet hade en man hoppat från det nästan 70 meter höga tornet och på konstgjorda vingar flugit över Bosporen. Dom kunde på den tiden också!!
Uppifrån toppen fick jag också en rätt så bra bild på området där vi bor. Moskén med dom två minareterna i mitten på bilden ligger väldigt nära oss.

På vägen hem åt jag lunch och tog ett glas vin. Jag hade varit förutseende nog att ta med en bok som sällskap. Det var trevligare än jag trodde!!
Det får bli min melodi nästa gång jag är själv i Istanbul.:)
Ha en trevlig helg hörr´e ni!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar