måndag 19 september 2011

Jag och Istanbul, kap 1

Dagarna blir långa när man är själv även fast jag gjort väldigt mycket idag.
Jag började med att gå upp till Taksim för att posta några brev. Skulle egentligen ha gjort det igår, men upptäckte att posten var stängd.
Vid Taksim hände det en hel del, men jag vet inte riktigt vad. Det var orkester och soldater som prydligt marscherade runt och den gamla spårvagn som jag planerat att åka stog för tillfället still.

Men det skulle via sej att dt inte gjorde så mycket eftersom det tog ett tag att hitta biljettförsäljaren.
När jag väl hade fått tag i en biljett hade spårvagnen börjat gå igen och jag fick dessutom veta att just idag var det gratis att åka med alla statliga kommunikationsmedel. Jojo, nu har jag biljett till nästa gång i varje fall.

Eftersom allt var gratis tog jag spårvagnen till nått som heter Tunel. Egentligen ska det var en krumelur över u:t, men jag lyckades inte hitta nått sånt på tangentbordet.
Jag visste inte riktigt var jag skulle hamna, men det kan ju inte bli mer än fel.
Tunel slutade vid först bron som leder över till Sultanahmet. Helt otroligt! Jag kände faktiskt igen mej!

Jag fortsatte över bron och betraktade alla som fiskade. Jag tror t o m att man kunde hyra spön med agn och allt. Nästan direkt efter bron tog kryddmarknaden vid, tror jag i varje fall att det var. Där tog jag en gående lunch. En slags pirog med kött i, det knaprade så gott så och jag kom och tänka på nått jag läst i guideboken. Här i Turkiet serveras komage i kebabstånden. Det ska tydligen vara väldigt bra mot baksmälla! Tänk om det var det jag åt.....när jag inte ens var bakfull??! Hua!



När jag steg på Tunel igen ringde Jerrys kollega och sa att han stog utanför med en gästsäng. Det blev en riktig powerwalk hem, men det var faktiskt riktigt skönt.
Nu har vi dessutom en tillfällig och rätt så bra lösning på sängar till våra första gäster Hanna och Patrik, som dyker upp redan nästan onsdag. Resten av sängarna kommer vi att få levererade samtidigt som soffan i slutet på oktober. Sen kan vi faktiskt ta emot så många som sex gäster samtidigt. :)
Nu ska jag fixa middag åt mej.

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar