onsdag 1 september 2010

Shobul!

Jerry och Elin har precis varit och besökt Shobul på sjukhuset. Han har haft en kraftig hjärtinfarkt och kommer att bli kvar på sjukhuset några dagar.
Vi har pratat om hur mycket tillfälligheter spelar roll. Shobul kommer från en by utanför Dhaka där hela hans familj fortfarande bor kvar. Shobul ville ha en efterträdare som familjeförsörjare för själv började han känna sej gammal, och därför hjälpte vi hans son att bli praktikant hos några av våra vänner. Kanske kände han redan då på sej nått?!
Sonen befinner sej alltså i Dhaka just nu och kunde igår hålla sin far sällskap på sjukhuset. Man kan nog också säga att det var en tillfällighet att Shobul fick sin infarkt hemma hos oss och inte någon annanstans. Vi kunde hjälpa honom att komma till sjukhus och dessutom betala. På det första stället ville dom ha 1 700 svenska kronor för att överhuvudtaget ta emot Shobul. Och på Apollo fick vi lämna 50 000 thaka( ca 5 000 svenska kronor) i förskott för att få Shobul inlagd.
Kanske var det också meningen att Elin skulle vara själv hemma och alldeles ensam få ta hand om en människa drabbad av en kraftig hjärtinfarkt. Elin har berättat mycket om dom tio minuter hon och Shobul tillbringade själva innan jag, Jerry och Kamal hann fram. Hon har inte blivit avskräckt att läsa till sjuksköterska utan snarare tvärtom, så kanske fanns det en mening med det också.
Det kommer nog att bli en dyr historia för oss det här. Men vi vägrar bidra till den människosyn som redan finns här i Dhaka där vård bara är dom allra rikaste förunnat. Där man som fattig eller t o m medelklass är mindre värd än en ko när man blir sjuk. Vi fortsätter hålla tummarna för vår underbare "butler"!! Som snart får sällskap även av sin fru på sjukhuset!
Här bjuder jag på några bilder på några av alla dessa fattiga, men ofta ändå glada människor som finns i Dhaka.

2 kommentarer:

  1. Hej Gumman !!!

    Ja du vad säger man......Jag är varjefall tacksam att jag bor där jag bor om och när jag blir sjuk.....
    Tur att det verkar ha gårr bra för honom ändå...och vad duktig Elin är :-)
    Ta hand om er
    Många kramar fru W

    SvaraRadera
  2. Det finns så mycket att vara tacksam för!!!
    För att jag är svensk och har sååå många goda vänner t e x!! :)
    VARM KRAM!!

    SvaraRadera