onsdag 11 januari 2012

Irmik=mannagryn

Idag har vi haft regn hela dagen. Jag tyckte stora basaren med tak över kunde vara en god plats att tillbringa några timmar på.
Jag är på jakt efter ett brickbord. Inte själva bordet egentligen utan mer brickan för att använda som dekoration på en av våra än så länge tomma väggar. Jag träffade på alla möjlig försäljare med alla möjliga priser. En av försäljarna var väldigt avig först. "Är du ryss kan du gå! Jag hatar ryssar!" När han fick veta att jag var svensk blev allt ok, "Tjena mittbena!"
Han var faktiskt också den som gick ner mest i pris, 270 lira ville han ha. Högsta budet för dagen var 800! Ingen affär blev gjord idag, känns som jag måste kolla runt mer och ev ta med gubben nästa gång. Han är nämligen en j--kel på att pruta.

På eftermiddagen har jag bakat. Efter en lång jakt på grovt mjöl trodde jag idag att jag hittat rätt. När jag kom hem satte jag degen direkt och utan att närmare kontrollera vad det var i påsen jag köpt, hällde jag i några dl tillsammans med vetemjölet. Lite konstigt såg det ut och efter en sökning på google translate visade sej "mjölet" vara mannagryn. ;) Jag är nog faktiskt väldigt glad att jag inte bakade på det jag köpte fel igår....det var nämligen ströbröd.
Dags att provsmaka!
Ha en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar