måndag 23 januari 2012

Hjälp, eller inte!?

Igår tog jag en tur till Balat, ett gammalt område i Istanbul. I vår guidebok "Första klass reseguider" rekommenderas en promenad där.
Det var ruckligt och eländigt och ibland kändes det som jag promenerade för att se människors elände bland dom gamla byggnaderna.
Men vänliga var dom och flera gånger blev jag "räddad" av hjälpsamma människor. Precis så var det alltid när jag gav mej ut i Dhaka också.
En man frågade vad jag sökte och eftersom namnet var svårt att uttala visade jag namnet på kartan i guideboken. Stackar´n blev helt förvirrad och efter att ha snurrat bok och karta sju varv kunde han mest bara konstatera att jag var i Balat. Själv låtsades jag att han varit till mycket hjälp, så han blev så glad så.
Efter det dök en annan man upp precis som jag passerat nära "stora vägen" och en busshållplats. Han ville absolut ha mej till bussen, men så lätt ger sej inte fru Wiklund. Efter en stunds argumenterande lyckades jag komma vidare åt mitt håll medan min hjälpare såg ut som ungefär: "Skyll dej själv, idiot".
När jag så äntligen fått nog och gick ut mot bussen mötte jag en stor turistgrupp som var på väg in i området för att se godisbutiken från 1870-talet, Ahridasynagogan från 1400-talet och Tathali Minare Hamam, ett av Istanbuls äldsta bad.



Och idag är en ny solig dag!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar