lördag 14 januari 2012

Äntligen affär

Efter lite tips från gubbens kollegor bar det idag av till Stora Basaren för att äntligen inhandla ett brickbord. Vi tog spårvagnen över till Sultanamhet och gick direkt för att titta på bordet jag blivit intresserad av. Sen blev det en tur in på marknaden. Där var det verkligen becksvart eftersom strömmen gått. Det blev en snabbtitt hos den rekommenderade butiken med hjälp av levande ljus, lågor från "alladinlampor" och mobiler innan vi besämde oss för att ta lunch först och återkomma när strömmen var tillbaks.
När vi kom ut snöade det, flingor stora som dasslock, och allt var kaos. Pga strömavbrottet stog spårvagnen still och överallt väntade strandsatta människor på ersättningsbussar.
På restaurangen, som också hade strömavbrott gick det att beställa vissa saker och toalettbesöket fick skötas i skenet av stearinljus. Eftersom toapappret som vanligt var slut kämpade jag länge med att få ut lite papper från automaten för pappershanddukar innan jag insåg att den naturligtvis drevs med ström. Det blev ett glatt skratt alldeles för mej själv där inne i mörkret.
Sen fick affären genomföras i mörker. Efter mycket om och men lyckades vi få tag på en taxi i kaoset och nu, nu sitter jag här med ett glas vin och betraktar mitt vackra brickbord, som faktiskt hamnade på väggen, och snön som fortfarande faller över Istanbul.

Hoppas ni har bättre väder där hemma! Ha en trevlig lördagkväll!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar