tisdag 28 december 2010

Tobleroneparfait

Idag förbereds det för för bastubad imorgon och middag på nyårsafton för 8 personer. Efterrätten på nyårsafton blev bestämd till tobleroneparfait, så ingredienser inhandlades...förbereda det som förberedas kan.
Lagom när jag skulle sätta igång mindes jag plötsligt att en av gästerna på nyårsafton är nötallergiker. Det blev till ett be dottern som var ute på vift att handla mjölkchoklad istället.
Fram med visp och kastrull....4 äggulor, 1 dl socker, 1 dl vatten och 4 dl grädde. Äggvitorna sparade jag för att göra maränger på. Man är väl en sparsam husmor!
Det var när det började lukta, som typ knäck jag kom på att grädden ska vispas och blandas med det andra först efter kokningen.
4 äggulor, 1 dl socker och 1 dl vatten igen! Som den här gången, efter sjudning till en tjock kräm blandades med 4 dl vispad grädde, smält mjölkchoklad och därefter i en form och in i frysen.
Dom väl omhändertagna äggvitorna som till slut blev 8 åkte i slasken för vem vill egentligen ha tvåhundra maränger?
Mjölkchokladparfaiten blev efter mycket om och många men rätt ok och en jäkla tur var väl det!! :)

2 kommentarer:

  1. Hihihi...men Cissi då.......ja du glömmer väl bort alla dina färdigheter när du ej behöver använda dem i Bangla ;-)
    Hoppas det blev bra till slut....funderar på att göra någon liknande efterrätt jag också det lät himla gott ;-)
    Ha ett jättebra slut på året och ett riktigt gott nytt år Massor av kramar från Fru W

    SvaraRadera
  2. Det är väldigt gott! Och nu har jag ju redan talat om hur du inte ska göra, så det är bara att sätta igång!!
    Lycka till och ett riktigt gott slut!
    Kram

    SvaraRadera