söndag 19 december 2010

Körförbud?!

Idag på morgonen har fru Wiklund varit ut och åkt lastbil. Jo ni! Känner mej ungefär som jag varit med i "vi hade i varje fall tur med vädret", fast det var väl i och för sej just det vi inte hade tur med.
Och hur gick det till?! Jo, min plan var att köra maken till tåget i Katrineholm, han ska till Göteborg och jobba några dagar.
Halvvägs kom jag ut i snömodden och började sladda. Bromsa, bromsa, bromsa var min första tanke och så gjorde jag. Frikoppla, frikoppla skrek gubben! Själv hann jag bara tänka, "Japp! Så var det! Och tjoff efter ett halvt varv på vägen hamnade vi i diket på andra sidan med baken först i snö som räckte till låren. Mjuklandning! Mitt i den sörmländska storskogen!
Tack och lov var vi själva på vägen!! Efter 20 års så gott som prickfri körning hamnar jag i diket TVÅ gånger på två veckor.
Gubben tog taxi till Katrineholm för att hinna med tåget. Själv blev jag uppringd av bärgaren som kunde meddela att det skulle ta åtminstone ett par timmar innan han hade tid att komma. Då fick det bli lastbil istället!
Tack snälla värmlänning, som var på väg till järnverket i Oxelösund för skjutsen. En trevlig kille som tyckte att det tamefan var på tiden att jag fick prova att åka lastbil. Och tack alla andra som stannade för att fråga hur det gått och om vi behövde hjälp!!
Snart vaknar dottern. Hon skulle låna bilen lite idag, vet inte riktigt hur jag ska förklara att jag inte riktigt vet när gamla Skodan kommer åter från äventyret i Katrineholm.

2 kommentarer:

  1. Ja du Cissi det är inte bara äventyr när du är i Bangla utan även här hemma i vintriga svedala;-)Men vilken himla tur att ni inte fick möte och att ni klarade er utan blesyrer......Undrar om du fått hem gamla pärlan än?????Det blev ju lite stopp på vägen hörde jag.
    Och våran Vindag får vi skjuta på till på mån eller tisdag innan nyår då jäklar spelar det inte någon roll vad det blir för väder för då SKA vi ses och vina :-)
    Massor av kramizar Fru W

    SvaraRadera
  2. Tror det är bäst för dig att åka tillbaka till lugna, fina Bangladesh... Snacka om händelserik dag du har haft :D
    Kram

    SvaraRadera