tisdag 7 december 2010

Nyckelskramlarna!

Dagarna går med lugn och ro i Sverige. Det är skönt, men ändå lite tråkigt. Jag har funderat på att låna bilen någon dag. Lite onödigt dock eftersom det är gångavstånd till det mesta som finns att göra. Och jag gillar ju att promenera.
Det var trevligt på stan igår förresten. Jag fick mycket handlat, både till mej själv och andra. Nästa tur blir på lördag. Då ska jag passa på att skramla också. För er som inte är insatta ska jag snabbt förklara vad nyckelskramlarna i Nyköping står för.
"Rörelsen" började i februari 2008 för att motverka högerextrema grupper som ofta syntes i Nyköping. Dom delade ut flygblad med invandrarfientlig propaganda och vid ett flertal tillfällen demonstrerade dom på torget. En samling personer bestämde sej för att göra något för att visa sin avsky mot budskapet som dom högerextrema förmedlade i stan. Jag som vid åtskilliga tillfällen blivit både ledsen och arg när jag stött på dom, bestämde mej direkt för att var med så ofta jag kan.
Nu har nyckelskramlarna inte varit så många den senaste tiden eftersom verksamheten från dom högerextrema grupperna inte varit så uttalad. Inte här i stan i varje fall. I lördags dök dom dock upp igen med banderoller och flygblad. Nu kallar dom sej "svenskarnas parti".
Nyckelskramlarna vaknade till liv med en artikel i lokaltidningen i tisdags där en av deltagarna uppmanar till nya tag.
Jag kommer som sagt att vara där och visa att jag inte låter högerextrema grupper oemotsagda sprida sin propaganda inte bara i vår stad utan faktiskt i hela vårt land.
Varje lördag när kyrkklockan slår tolv tar vi upp våra nycklar och skramlar till klockan slår kvart över. Ett enkelt och fredligt sätt att säga ifrån!
Här kommer en länk till artikeln i SN, om ni har lust att följa debatten.

2 kommentarer:

  1. Suck... det måste vara trevligt att aldrig varit drabbad av mångkulturens baksidor och samtidigt vara så politiskt indoktrinerad att man kan tycka att det är en bra att stå och skramla med en nyckelknippa...

    SvaraRadera
  2. Jag läste era vackra ord på sidan du länkat till.....har sin kraft hos alla de vanliga människor som gör något, om än hur litet för att göra skillnad.
    Efter att ha läst kommentaren en gång till och googlat vidare på bla ditt namn förstod jag snabbt att "vanliga människor" i dina ögon inte är riktigt samma som i mina.
    Jag kommer inte att uppmana några människor att stödja din kampanj...TYVÄRR!

    SvaraRadera