fredag 4 maj 2012

Fredag med bad

Nu börjar jag få koll på läget här i Istanbul igen. Det tar alltid några dagar efter man kommit på plats innan man vet vad som finns i skåpen och vad som behöver handlas hem.
Jag har också en gubbe som inte är vidare förtjust i att stryka men detta är nu också avklarat.
Jag var tvungen att "fira" in min nu riktigt ledig helg med ett turkiskt bad. Jag provade ett nytt bad denna gång som heter Galatasarys Hamam. Snart får vi gäster igen och då vill jag ha koll på det bästa. Det ligger nära och är mycket större än "mitt" pyttelilla bad.
Först inträffade som vanligt en liten pinsamhet. Jag klev in genom den fina entrén som jag passerar flera gånger i veckan för att upptäcka att det var herrarnas del av badet. Ingen skada skedd eftersom dom flest manliga besökarna var invirade i handdukar från topp till tå. ;)
Efter att ha blivit utkörd och visade runt hörnet klev jag så in till damernas bad. För det första kunde jag konstatera att det inte alls var lika fint som herrarnas. (Bara det gjorde mej lite småförbannad). Därefter kunde jag konstatera att det här badet kostade tre gånger så mycket som "mitt". Hytten där jag bytte om var sliten och trist och själva baddelen var naturligtvis större, men varken fräschare eller vackrare än mitt lilla bad. Jojo, vi får se var svärmor och jag hamnar när dom kommer hit. Annars idag väntar förhoppningvis en god middag. Jerry har en kollega här som vi haft som middagssällskap några dagar. Ikväll är det ju som sagt fredag och vi har slagit till och bokat bord på ett relativt nytt ställe nära oss. Jerry och jag var där och åt frukost i tisdags och det var fantastiskt mysigt, inrett som ett svenskt trädgårdcafé med pelargoner fast på en takterass med utsikt över Bosporen. Nu hoppas vi bara att middagen (och vinet) är lika god som frukosten på Kat:5.
Ha en riktigt trevlig helg och hoppas innerligt att solen och värmen kommer åter till er hemma i Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar