torsdag 1 mars 2012

Plankan

Näe, jag har inte trillat ner och brutit benen. Däremot har jag haft en öm bula i pannan några dagar.
För att nå upp byggde jag en konstruktion med hjälp av stegar i trappen. Jag lutade en kort stege mot en av väggarna i trappen och sen placerade jag en annan längre stege mellan en av stegpinnarna och golvet på övervåningen. Över den liggande stegen placerade jag plank för att ha ett bättre underlag att stå på.

Jag stog länge och funderade på om konstruktionen hade några brister och tyckte jag var så klok, säkert kunde jag bli ingenjör när som helst. Jag blev till slut alldeles säker på att allt skulle stå still eftersom den bärande stegen liksom var fastkilad mellan väggen och ett trappsteg.
Efter att ha samlat mod tog jag så steget ut på rampen. Men jag hade missat en liten, liten sak... plankornas ände hade jag nämligen lyckats placera precis mellan två stegpinnar och när jag klev på den....... ja, det kan väl alla räkna ut vad som hände då. Plankan far upp och tjong i planeten helt enkelt. Jag blev rätt snopen när min säkra konstruktion visade sej vara rätt osäker och jag som verkligen kan skratta åt mej själv skrattade så jag grät.
Ännu roligare blev det när det enda jag hittade att kyla bulan med var en påse styckfrysta jordgubbar. Och hur kul är det inte att springa runt med en påse styckfrysta jordgubbar i pannan.
Nu har jag i varje fall blivit klar över att det är en jäkla tur att jag inte blev ingenjör. ;)
Hej hopp!!

1 kommentar: