onsdag 21 mars 2012

Hemma från Belgradskogen!

Ja, se det blev en riktig utflykt!
Först promenad till tunnelbanan vid Taksim. Det gick snabbt till slutstationen. Snabbt gick det också att hitta en buss för vidare färd mot skogens entré någonstans i Bahceköy.

Jag bad busschauffören om hjälp att komma av på rätt ställe: "Belgradormani giris". Ja, nu pratar frun turkiska, i varje fall tre ord. Hela bussen blev engagerad och varenda en som gick av sa åt mej att sitta kvar. Till slut var det min tur. Då var det jag och en ung tjej kvar i bussen och som tur var för mej kunde hon lite bättre engelska än jag kan turkiska. Hon visade mej vägen genom att peka ut riktningen och en väldigt lång promenad tog sin början.
Från bussen till parkentrén var det bara knappt en kilometer. Jag passerade bommarna utan att behöva betala, lyckliga jag.
Sen valde jag att gå till vänster och där kunde jag förstå att det var 2.5 km till något??

Jag gick och jag gick utan att veta vart. Men vackert var det!



Sen förstod jag att jag slapp betala för jag gick!! Då dök nämligen flera stora parkeringar upp och en "ny" entré med restauranger och lekplatser.

En liten stund fick jag i varje fall vara lycklig för jag slapp betala entrén, men väl framme undrade jag om jag inte hade varit lyckligare med bil. ;)
Sen började då den riktiga promenaden, knappa sex km på en löparbana. Också väldigt vackert! Och i mitten på banan passerade jag en gammal damm.





Efter en lätt lunch på en av restaurangerna var det bara att knata tillbaks till Bahceköy för att ta bussen. På långt håll fick jag se en buss som det stod Taksim på, så det vara bara att springa. Och jag hann!! Och buss nästan hela vägen hem, sååå skönt!!
Efter två timmar! hade vi gjort dom två milen hem och jag ville inte kliva av.
Fötterna blör!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar