måndag 12 mars 2012

Förberedelser

Spöregn och fem grader varmt i Istanbul idag. Vad göra? Jo, förbereda sej för resten av veckan som förhoppningsvis bjuder på bättre väder och dessutom passa på att "fjäska" för gubben lite.
På förmiddagen blev det såna där roliga saker gjorda som att tvätta, städa, stryka och bädda rent.
När allt var överstökat fick jag flera goda ideér och bestämde mej för att bjuda gubben på pannbiff, klyftpotatis och importerad bearniesås till middag. Igår var han också hiskeligt sugen på bollar, såna där som börjar på n, är rullade i kokos och av Sunes pappa ibland kallas wienerbröd.
Jag googlade och fick till en fin liten lapp med dom turkiska namnen på b la havregryn och kokos. Eftersom hindistan cevizi förmodligen är omöjligt att uttala lämnade jag fram min lilla lapp i affären och bad om hjälp. Havregrynen var slut, men när jag ändå var i affären passade jag på att handla lite tunga grejer som öl och vin eftersom det inte blev så mycket annat än en liten påse kokos att bära.
Hem med grejerna och vidare till nästa affär där havregrynen också var slut, alltså mer öl och vin.
I tredje butiken fick jag napp och eftersom inte havregryn är så tungt köpte jag ännu mer öl och vin.
Gubben kommer nog att undra vad jag gjort när han kommer hem och får se sina tio fina bollar och en himla massa vin och öl.
Planerat för fint väder så klart!!
Här kommer några bilder från kvarteren där vi bor.


Kram till alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar