tisdag 1 september 2009

Hål och sopor, Bangladesh baksida!

Idag tog jag kameran med mej på morgonpromenaden, för att visa en annan sida av Bangladesh. Jag går först ca 1 km inne i Gulshan innan jag kommer fram till Gulshan Lake. Början på "åpromenaden" är fin med en gång belagd med tegelstenar. Snart övergår gången till att var en stig i ca 150 meter. Det är nog så geggigt när det regnat och av lukten att döma används nog sträckan som toalett. Det luktar verkligen BAJS!
För att runda sjön måste jag passera två broar, det här är den första mellan Bharidara och Gulshan. Vid brofästet har någon skapat en liten soptipp! Högarna med sopor dyker upp med jämna mellanrum, men rätt vad det är kommer en sophämtnings rikshaws och städar upp.

Räcket på bron är inte mer än en halv meter högt. Ibland är det trångt och det gäller att hålla sej på sin kant så man inte får en knuff. Jag skulle då inte vilja ramla huvudstupa i den här soppan.
Ett av alla hål man måste akta sej för! Bryta ett ben vill jag inte!!
Här är en bild på ett hål som en morgon plötsligt uppstått i själva promenadvägen. Geografin är verkligen föränderlig i Bangladesh.
Han i ljusa skjortan blev så glad när han fick vara med på bild, så han envisades med..........
...........att ta ett kort på mej också. Lagom varm och svettig i den 35 gradiga luften.
Vid den andra bron, som leder tillbaka till Gulshan har det varit fullständig kaos hela veckan. Långa köer med rikshaws, bilar och babytaxis blockerar vägen så det går knappast att passera ens när man går.
Här är anledningen till kaoset, ytterligare ett stort hål, som gör att bara en fil är användbar. Mycket gruff blir det i kön och idag när jag passerade hade två babytaxiförare fått nog av varandra. När dom kommit ur trängseln började dom bete sej som dom körde radiobil, en riktig James Bond biljakt med prejningar inleddes. Kunden i den ena taxin höll nästan på att trilla ur. Efter 50 meter fick den ena taxin motorstopp, så den andra hann undan. Tack och lov annars vete sjutton hur det gått, det hade nog utmynnat i regelrätt slagsmål.
Tyvärr blev jag så paff, så även fast jag höll i kameran fick jag inte till nått kort. Synd!
Mera sopor i "strandkanten". Hela ytan på sjön rör sej av småfisk som slår, så fisk finns det gott om. Jag hoppas ingen människa äter den fisken, den kan inte var särskilt hälsosam. Bada är nog inte eller att rekomendera!
Det känns tungt att lägga ut dom här tråkiga bilderna, för jag tycker verkligen om landet. Men Bangladesh är bitvis en väldigt smutsig plats. Samtidigt som det också är fantastiskt vackert, med ett spännande och för det mesta trevligt och hjälpsamt folk.
Om två dagar ska jag till Sverige och andas ren luft och dricka vårt goda vatten. Om jag hinner ska jag gå till skogen och plocka trattkantareller. Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar