måndag 4 mars 2013

Äntligen Kucuksupalatset!

Lite korta rapporter har ni fått från helgen, men nu tar vi och backar bandet lite, faktiskt ända till torsdagen när jag hade tänkt gå på hamam. Istället hamnade jag på ett litet spa där en skylt om bastu och turkiskt bad lockade in mej. Jag saknar nog bastun där hemma mer än jag tror. Efter att ha blivit lite arg för att de påstod sej ha ett turkiskt bad när så inte alls var fallet fick jag en jättebra behandling för halva priset. :)Ibland lönar det sej att bli förbannad!!

På kvällen bar det av på bowling med Sweorna. Vi var många och hade väldigt kul och tack och lov gick bowlingen lite bättre än den afrikanska dansen, jag fick till och med en straike (hur det nu stavas). Magikern var också bra och lockade fram många goda skratt samtidigt som han trollade bort oss alldeles.

På fredagen önskade jag nästan att det regnat så jag kunde stannat i sängen och botat huvudvärken, men för en gångs skull sken solen från en strålande himmel och det kan ju ingen motstå. Efter mycket vatten och en lätt frukost tog jag bussen till Besiktas och därifrån blev det färja över till Uskudar på Asiensidan.


Jag älskar verkligen färjeturerna och ibland funderar jag på hur många gånger jag skulle kunna åka fram och tillbaka på samma biljett utan att bli avslängd....får väl prova någon gång! ;)

I Uskudar bytte jag till buss och det var inte alls svårt att hitta rätt. Bussarna är väl märkta med namnen på de flesta stora hållplatserna. Jag åkte till Kanlica, strax efter Fatih Sultan Mehmet bron, den andra bron över Bosporen sett från centrala Istanbul. Det var en mysig plats med ett litet torg omringat av restauranger.



Jag gick en bit "hemåt" men insåg att det var rätt så långt att gå tillbaka till mitt nästa mål Kucuksupalatset. Istället blev det buss igen och som vanligt var bussen mer än full. Jag blev stående längst fram utan en sån där klocka att trycka på om du vill gå av inom räckhåll. Istället fick jag vända mej till chauffören och bara för att jag vet av erfarenhet vad man får för resultat när man ber dom stanna, visade jag med handen och försökte mycket försiktigt säga , "Can you please stop at the next busstop". Jag hann bara till "Can you please stop...innan stoppet var ett faktum. Tvärnit! Mitt emellan busshållplatserna! Jag tror alla klarade sej helskinnade och jag pep fort iväg för att fortsätta min promenad.

Först passerade jag Asienfästningen byggd i slutet på 1300-talet av Beyazit I. Fästningen var inte öppen för besök så jag tog en promenad runt innan jag fortsatte mot palatset, som låg nära.


Ja, och så var jag då äntligen framme vid Kucukspalatset, som ligger precis vid vattnet mellan Kucuksu-och Göksufloderna. Området mellan floderna har under flera århundranden använts som picnic- och friluftsområde av Istanbulborna. Palatset är dock inte så gammalt, det stod klart så sent som 1856 kunde jag läsa mej till. Guidningen i palatset var nämligen bara på turkiska och tog ca fem minuter. Lite synd!



Hemresan gick utan missöden efter en trevlig dag i solskenet! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar