fredag 30 juli 2010

Sommarsurr...

2 nätter kvar innan jag återgår till mitt lyxhustruliv igen. Först fjorton dagar i Sverige innan vi den 14 augusti reser tillbaks till Bangladesh.
Just nu är det oroligt i Dhaka, t o m i vårt "fina" område Gulshan har det varit oroligheter med plundring av butiker och barrikader på gatorna. Jag är glad att vi alla är i Sverige just nu, men tänker samtidigt på alla som inte har någon annan vardag än just Dhaka och livet där.
Oroligheterna beror, som dom flesta kanske läst, på en efterlängtad höjning av minimilönerna inom textilindustrin. Höjningen anses inte tillräcklig och är bara hälften så stor som krävts av arbetarna. Dom ville också att höjningen skulle börja gälla från den 1 augusti istället för som nu är bestämt 1 november. Varför förseningen väckt ilska fick jag förklaringen på i Daily Star. Två gånger om året betalas dubbla löner ut för att fira några av dom muslimska högtiderna. Den första, som är fastan inträffar redan i augusti, vilket gör att den första extra utbetalningen inte kommer att bli högre. Kanske kommer även den andra extra lönen att hamna innan höjningen. Det är mycket pengar det handlar om för båda parterna.
Jag följer utvecklingen med stor spänning och hoppas läget inte kommer att bli värre. Vill ni hänga med kan ni använda min länk till vår dagstidning i Bangla.
Hur som helst har jag fortfarande två veckor kvar i Sverige. Jag ska försöka ta vara på dagarna så mycket jag kan. Njuta av att umgås med släkt och vänner, vara i trädgården (som efter regnen blivit grön igen) och promenera i den svala vackra svenska naturen. Jag ska stryka, städa och rensa ogräs så jag blir trött på det för ett helt år framöver.
För det är faktiskt kul att arbeta och att ha lite att göra!!
Tycker hon ja´!.... Jag tror jag låter oförskämt bortskämd nu!?? ;)

2 kommentarer:

  1. Hellu!!!!!
    Jobba lugnt nu sista natten ;-)
    En liten date nästa vecka vad säger du om det?
    Vi kan väl höraspå söndag eller så ;-)
    Må så gott igelkott
    kramizar Fru W

    SvaraRadera
  2. Jag var ute med bilen och åkte ner på stan igår. I Gulshan 2 syntes inga spår, men efter hotell Westin och ner mot Gulshan 1 var det många sönderslagna butiker och framför allt skyltfönster. Det verkar som om det kan fortsätta vara oroligt en tid då textilarbetarna (med all rätt) inte verkar ha för avsikt att ge med sig. Annars som vanligt i Khaka, regnigt och varmt. Ser fram emot ert återvändande! Bästa hälsningar från Henrik.

    SvaraRadera