söndag 11 november 2012

Söndagkväll med äpplete

Det har varit en lugn helg....mmm, förutom igår då kanske. Gubben min brukar ibland träffa en annan svensk gubbe och spela backgammon med. Eftersom jag har övat mej lite, ibland slår jag t o m med käre maken, fick jag den här gången den stora äran att vara delaktig i backgammongiganternas kamp. Allt utvecklades till en turnering där jag fick storstryk. Däremot vann jag i plump efter en tuff kamp.

Vi hade verkligen kul och jag hoppas det blir fler "spelkvällar" i framtiden. Lite får det dröja så jag hinner öva upp mitt taktikspel i backgammon först.

Idag har jag bara varit ute och promenerat och faktiskt fick jag mina första julklappar inköpta. Känns bra! På stan var det till en början lugnt, men vid fyra-tiden passerade ett stort demonstationståg Istiklal på sin väg mot Taksim. Genast dök mängder av kravallpoliser och stora bepansrade bilar med vattenkanoner upp på gatorna. En vanlig liten svensk som jag reagerar starkt på allt pådrag medan turkarna verkar ta all uppståndelse med ro och fortsätter med sitt precis som inget hänt.
Jag tror det var kurder som demonstrerade för att stödja sina fängslade kamrater. Just nu pågår en hungerstrejk bland nära nog ett tusental kurder i turkiska fängelser. Dom hungerstrejkar bland annat för att en av deras ledare Öcalan ska slippa sitta isolerad längre och de strejkar för rätten att få tala sitt eget språk i domstolarna. När jag lämnade Taksim för att promenera hemåt var det fortfarande lugnt på torget.
Och nu sitter jag här i lägenheten, trygg och varm, och har det riktigt gott med en kopp äppelte. :) Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar