måndag 12 november 2012

Kaos vid Taksim

Shoppingen gick faktiskt väldigt bra! Bästa köpet får nog bli ett par Lewis jeans. :)Det blev också lunch på IKEA, som ligger i anslutning till Istanbul Forum. Det blev räksallad och väldigt nära var det att det blev en varm korv med bröd till efterrätt också. ;)

När jag åkte hem hade jag väldigt mycket att bära på, så att istället för att byta till nästa spårvagn vid Aksaray tog jag bussen. Då hamnar man vid Taksim och istället för att gå i den hemska uppförsbacken får man gå nerför sista biten hem till oss. Jag trodde det var ett bra beslut, men eftersom dom just nu spärrat av kring Taksimtorget tog det en evinnerlig tid med bussen. Till slut gjorde jag som turkarna, hoppade av i "farten" och gick sista biten.

Det ser verkligen ut som ett slagfält i centrala Istanbul. Samtidigt som dom river stora kvarter i Tarlabasi har dom inlett arbetet med att bygga vägtunnlar under Taksimtorget. Igår när jag passerade Istiklal höll dom t o m på där med grävningsarbete, faktiskt reagerade Istanbulborna mer på det än på demonstrationen i söndags.
Nu tänkte jag gå en tur i solskenet och ta lite mer bilder på kaoset. Dom dyker nog upp här såsmåningom. Hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar