onsdag 14 november 2012

Blåst!

Igår eftermiddag träffade jag vår kompis från tiden i Bangla igen. Vi möttes upp vid hennes hotell och tog en taxi över till Sultanahmet för att gå på Grand Basar en stund. Innan vi åkte tillbaka hade vi också tänkt besöka Blå Moskén. Vi missade den precis eftersom den tydligen stänger redan klockan sex nu. Underligt eftersom vi för bara drygt en månad sen var där vid halv åtta och kom in hur lätt som helst. Det retar ihjäl mej att man aldig kan vara säker på nånting i den här stan.

Så var det då det här att åka taxi från turistområdet Sultanahmet. De två första taxibilarna ratade vi, men när jag frågade i den tredje bilen om han använde taxameter blev svaret."Of course!! Do you think I,m silly, or?" Bara det borde ha fått mej att reagera, men vi hoppade in och pratade på förstås. Under vägen försökte jag titta på taxametern vid några tillfällen, men varje gång hade chaffisen handen på växelspaken och skymde sikten för mej. Smart skulle det visa sej när vi kom fram och taxametern visade 29. På något vis måste han ha fifflat med den under färden. Vi fick alltså betala 29 lira för en färd som åt andra hållet kostade 9. Jag bestämde mej för att det nog var lika bra att betala i varje fall och vi räckte över 30 lira, en tia och en tjuga. Plötsligt vänder sej chaffisen om med en femma och en tia i handen och har mage att påstå att han fått fel sedlar av oss. . När vi begärde att få ett kvitto påstod han dessutom att det kostade fem lira. Då j----r tog det hus i helvetet, så arg var det länge sen fru Wiklund var!! Han fick höra både det ena och det andra både på svenska och engelska. Tyvärr fick vi inte tillbaka några pengar av dom trettio vi betalade. Jo, en lira i växel då förstås, men den tyckte jag gott han kunde behålla den med......sk..g...en! (Den här taxin är helt oskyldig.......kanske).

Resten av kvällen blev i varje fall riktigt trevlig med en drink i baren på 360 och meeze på restaurang Refik.

Idag ska jag åter till Sultanahmetområdet för att gå på arkeologiska museet. Men idag åker jag spårvagn.....som ALLTID kostar 3 lira. ;)Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar