måndag 17 december 2012

Medan bastun blir varm

Jo, egentligen hade jag inte tänkt basta ikväll, men även den bäste kan väl ändra sej. Nu är det nytänt och efter ett par påfyllningar av ved och ungefär en timme kommer det att vara ca 80 grader därute. Ska bli skönt!!

Annars har ett par trevliga dagar passerat. I lördags blev det bara en liten tur till affären i snöstormen. På vägen hittade jag massor av hängbjörk som blåst ner i ovädret. Jag plockade med mej hem och gjorde en krans till köksfönstret av det. Jag tycker det blev rätt fint, men då gillar jag det naturliga och enkla också.
Igår kom Hanna redan till frukost. Det blev en riktig heldag med lunch och julpyssel. Vi gjorde godis av lite olika slag, bland annat gräddtryffel. Först trodde vi nog inte det skulle bli någon gräddtryffel. Efter de två timmar den skulle stå i kylskåpet för att stelna var smeten fortfarande som chokladsås och sås är lite svårt att rulla bollar av. Efter en god lunch gjorde vi ett nytt försök och då gick det som en dans att få till fina bollar och rulla dom i kakao...goda blev de också!!

När Hanna åkte passade jag på att få skjuts till min mormor för en eftermiddagsfika. Vi hade jättetrevligt och pratade verkligen om mycket, allt från hur man gör hemmagjord leverpastej till Mallorca. Hon har varit med om mycket den damen! :)

Idag har jag tagit det lugnt. Planerat och skrivit listor till jag ska handla och så, just det, har jag varit en blöt promenad till skogen också. Lingonris var inte lätt att hitta under snön, men några kvistar enris fick jag tag på. Blir fint att pynta med när jag städat på torsdag!

Och sen är det fredag och gubben kommer hem från Istanbul!! :) Mot bastun! Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar