måndag 10 december 2012

Hemma igen!

Efter nära trettio mil kom vi fram till Gävle vid 12-tiden igår. Först checkade vi in på vårt hotell, Hotell Avenyn. Sen blev det god lunch hos Elin och Niklas innan vi gav oss ut på promenad i kalla Gävle. Det kändes som minus trettio, men när vi kom hem visade sej termometern stå på närmre tjugo än trettio, helt exakt minus 18 grader.

Trots kylan gick vi till en julmarknad vid Hedvigs trädgård. Det var fyra stora växthus fyllda med blommor, inredning och hemgjorda matvaror. Vi shoppade inte så mycket, men en fika blev det innan vi promenerade vidare mellan flera meter höga snöhögar, mot den kända julbocken i Gävle. Helt plötsligt stod den där, större än jag trott!
Äntligen har jag sett bocken i Gävle. :)

Efter den något kylslagna promenaden blev det glögg och middag hos Elin och Niklas. Efter god mat och god efterrätt var det bara att ge sej ut i kylan igen....mot hotellet. Tur det inte var mer än 500 meter!! Där slocknade jag som en stock och sov i åtta timmar.

Efter en helt ok frukost på hotellet var det så dags att bege sej hemåt igen. Under ymnigt snöfall lyckades vi få igång bilen som inte ville starta. Lite orolig blev allt jag i varje fall, men så fort vi lämnat Gävle upphörde snöfallet och resten av resan hade vi bra väder utan snö. Väglaget var också för det mesta bra och de mil som var mindre bra klarade pappa som en dans medan mamma och jag bara babblade och babblade.

Redan vid ett-tiden var vi hemma i Nyköping igen. Där möttes jag av en nysskottad tomt och en trevlig fikastund med Hanna. Vilka döttrar vi har, gubben och jag!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar