lördag 4 maj 2013

Gubbesök!

Nu är jag tillbaka i Istanbul igen och en vecka har redan passerat. På vägen ner hit, mötte jag upp tre gubbar, Molle, Bennet och Janne, som vi lärde känna i Bangladesh. De har bott hos oss en vecka och vi har haft så kul!


Fem dagar blev vi guidade av Jerry.


En dag när Jerry jobbade tog vi båt så långt upp i Bosporen vi kunde för att äta lunch i Kavagi på Asiensidan. På vägen genom Bosporen höll jag på att skrämma livet av gubbarna genom att påstå att det inte är så vanligt att restaurangerna serverar alkohol på Asiensidan av Bosporen. Det var ett himla tjat om öl hela vägen! Såsmåningom upptäckte vi att vi inte behövt vara ett dugg oroliga....bara loggor för det turkiska ölet Efes överallt! Lunchen räddad!


Kavagi var trevligt och jag tänker återkomma för en tur till fästningen som ligger på ett berg högt över staden.


Och här är fisken vi åt till lunch, turbot.


1:a maj var alla gubbar utom Molle trötta och eftersom vi läst i tidningen att det var oroligt lite varstans och att många allmänna kommunikationsmedel var inställda p g a 1:a maj valde de flesta att stanna hemma på balkongen. Molle och jag bestämde oss däremot för att ge oss ut och åka tåg mot flygplatsen till. Vi trodde att spårvagnen till Sultanahmet gick, men det visade sej att också den var inställd. Istället fick vi gå över bron för att nå tågstationen på andra sidan Gyllene Hornet. Precis när vi passerade mitten på Galatabron började de utrymma hela bron och plötsligt befann vi oss mitt emellan två avspärrningar. Molle som gillar äventyr var så lycklig så.


Här kommer fler bilder från bron:




Sen blev det tåg till Yedikule och en lång promenad hemåt. På vägen besökte vi fiskmarknaden där Molle köpte sej en makrillsmörgås.


Egentligen har jag mer att berätta och fler bilder att visa, men nu får det vara bra för den här gången. Tack för ett trevligt besök kära gubbar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar