måndag 9 april 2012

Vi hade tur med vädret...också!!

På lördagen delade vi en turkisk frukost på ett närbeläget café innan vi tog spårvagnen över till Sultanahmet för att besöka åtminstone något museum. Babbi har varit i Istanbul förut och sett det mesta redan, men för Elin var det första besöket.
Påskhelgen gjorde köerna till sevärdheterna rätt så långa. Här köar vi utanför Basilicacisternen. Gubben är sååå trött på mitt fotograferande så han vänder för det mesta ryggen till.

Efter Basilicacisternen valde vi att besöka Hagia Sofia, som jag tycker är den mest imponenerande av byggnaderna på Sultanahmet.

Efter det blev det en lätt lunch innan gubben begav sej hemåt för en tupplur medan vi tjejer gick mot Cemberlitas Hamam för ett bad.
Jag tror jag skrämt upp våra gäster ordentligt för dom tyckte inte alls det var så farligt som jag sagt. Det största problemet var väl att det var vansinningt trångt på "skrubbordet". Jag hade mina fötter i ansiktet på en stackars japan och själv blev jag nog nästan tvättad med samma vatten som grannen åt andra hållet.
Efter hemkomsten beställde vi lite pizza och slockande nästan med maten i munnen.
Att bada hamam tar på krafterna.

På söndagen hade vi planerat att äta frukostbuffé på Dahill i Yildizparken. Efter att ha tagit oss dit med taxi upptäckte vi att restaurangen hade stängt. Som tur är finns också underbara Maltapaviljongen i parken, som en väl värdig ersättare. Efter en rejäl frukostbuffé promenerade vi genom parken och ner mot Ortaköy.
På vägen genom det underbara tulpanlandskapet uttryckte jag en liten önskan, egoistisk som få. Jag önskade lite kallare väder efter Elin och Babbi åkt hem, för att alla vackra blommor ska hålla sej fina till mamma och pappa kommer på lördag.



Efter ett glas vin i Ortaköy tog vi taxi till Galatatornet och promenerade sakta hemåt för en liten vila innan kvällens middag.
Sista kvällen för våra gäster i Istanbul hade vi bokat bord på Kariköy Lokantasi. Det blev bara meeze, så många och så goda att varmrätt aldrig behövdes.
Efter middagen var vi bara tvungna att ha lite turkisk dans också.
Man ska ju leva varje dag som det vore den sista och jag kan nog påstå att vi har gjort vårt bästa dessa dagar. ;)
Nu har Babbi och Elin gett sej av till flyplatsen och vet ni vad, jag har fått min önskan uppfylld. Det regnar i Istanbul och temperaturen har gått ner med mer än 10 grader. Tulpanerna kommer nog att stå sej ytterligare en vecka!!
Tack underbara Elin och Babbi för ert besök!!
Stor kram till alla!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar